Több mint hetven százalékkal bővül hazánkban a gyorsforgalmi úthálózat, de a politikus büszke azokra az apróbb eredményekre is, amelyek kevésbé látványosak ugyan, de összetartó közösséggé formálták az itt élő embereket.
– Mit jelent majd a térségben élők számára, hogy Dunakeszin elkészült az első emeletes motorvonat, amely hamarosan forgalomba is állhat?
![](/img-cikk/jarmu3)
– Mindenképp nagy eredménynek és fontos előrelépésnek tekinthetjük, hogy az idén nyáron, július közepén kigördült a MÁV-Start megrendelésére készült első nagykapacitású KISS emeletes motorvonat a Dunakeszi Járműjavító gyártócsarnokából. A város egyik legnagyobb kincse a Duna és a zöld környezete, a környezetkímélő vasúti közlekedés elterjedése pedig hozzájárul ennek az értéknek a megőrzéséhez. Emellett a most elkészült KISS emeletes motorvonat mutatja azt is, hogy a Dunakeszi Járműjavítónak megvan a képessége bármilyen vasúti jármű gyártására, tehát további nagyszabású vállalkozásokat is képes felvállalni és maradéktalanul teljesíteni. Az emeletes motorvonatok forgalomba állításával pedig jelentősen javul a vasúti szolgáltatás minősége, gyorsabb, kényelmesebb eljutást tesz lehetővé Dunakeszi és Budapest között. Az utazást többek között a kivételesen csendes futás, a korszerű utastájékoztató rendszer, a tágas és világos belső terek, a fejlett légkondicionáló rendszer és az ingyenes wifi-szolgáltatás teszi még kényelmesebbé.
– Hány ilyen motorvonat közlekedik majd ezen a szakaszon?
– A motorvonatok gyártása és forgalomba állítása egy többlépcsős folyamat. Az első körben lehívott tizenegy darab KISS motorvonat már jövő februárban forgalomba állhat a váci és a ceglédi elővárosi vasútvonalon, majd további nyolc emeletes motorvonat érkezik 2021 elején. A MÁV-Start még 2017 áprilisában, közbeszerzési eljárásban kötött keretszerződést a Stadler Bussnang AG vasúti járműjavítóval negyven darab KISS motorvonat szállítására. Az első ütemben először tizenegy, majd további nyolc darabot hívott le a vasúttársaság, a fennmaradó huszonegy lehívásának előkészítése folyamatban van.
– Az autós forgalomban is jelentős előrelépés történt az idén nyáron a mogyoródi autópálya-csomópont átadásával. Várhatók a térségünkben még hasonló beruházások?
– Természetesen, hiszen azzal, hogy július végén átadtuk a Mogyoród és Fót megközelítését szolgáló új autópálya-csomópontot az M3-as autópálya Hungaroring körforgalomnál, a munka még távolról sem ért véget, és ez is szoros összefüggésben áll a vasúti fejlesztésekkel. A további tervek máris készen állnak – vagy most készülnek –, hiszen 2024-ig mintegy ötezer-milliárd forintot fordít a kormány közúti és vasúti fejlesztések előkészítésére és kivitelezésére. A beruházások egy része pedig természetesen régiónkat is érinti majd, tehát az itt élő emberek a közvetlen kedvezményezettjei és haszonélvezői lesznek ezeknek a fejlesztéseknek. A most átadott csomópont és a hozzá tartozó út is segíti a térség lakóinak gyorsabb eljutását a fővárosba, valamint a gazdasági versenyképesség növekedését. Az Útprogramban a kormány célja, hogy 2022-re több mint hetven százalékkal bővüljön a gyorsforgalmi úthálózat hossza a 2010-es állapothoz képest.
– Az elmúlt időszakban igen jelentős sport- és oktatási fejlesztések zajlottak a térségünkben. Várható, hogy ezeknek is lesz folytatása?
– Persze, hogy lesz, az oktató-nevelő munka sem szorul a háttérbe továbbra sem, és én büszke vagyok azokra az apróbb eredményekre is, amelyek kevésbé látványosak ugyan, de összetartó közösséggé formálták a régiónkban élő embereket. Csak, hogy egy példát említsek: Gödön az Ady Endre úti Csalogány óvoda férőhelyeinek számát ötvennel bővítettük, a Kincsem Óvoda udvarán pedig ovi-sport pályát alakítottunk ki. Ezzel párhuzamosan elvégeztük a Németh László Általános Iskola energetikai felújítását is. Szorosan ehhez kapcsolódik, hogy az Oázis lakóparkban épülő új egészségház melletti területen kialakítottunk egy szabadtéri edzőparkot, ami ugyancsak az iskoláskorú gyermekek, a fiatalok érdekeit és igényeit szolgálja.
Szabó Palócz Attila Dunakanyar Régió
|