Egymást érik az általános iskolákban a nyílt napok, hiszen a tanulmányaikat szeptemberben kezdő kisgyermekek szüleinek április 12-ig kell leadniuk a jelentkezési lapokat az általuk választott intézményben. A KONELI Alapítvány kérdőíves kutatásában azt vizsgálta, mi alapján hozzák meg a szülők döntésüket.
„Már az nagy dilemmát jelent a szülők számára, hogy kezdje-e meg az iskolát a gyermek, amint betölti az ehhez szükséges életkort, vagy maradjon még egy évet az óvodában, akkor is, ha nincs speciális iskola-előkészítő óvodai csoport. A válaszok szerint 10 megkérdezettből 8 esetében a szülő az óvodapedagógussal közösen dönt a gyerek iskolaérettségének kérdésében. A válaszadók 60 százaléka pedig inkább óvodában tartaná gyerekét plusz egy évre” – mondta Kardos Éva, a KONELI Alapítvány elnöke. Hozzátette: „speciálisan az iskolára felkészítő óvodai csoportba – amennyiben tehetné – a válaszadók 54 százaléka járatná gyermekét a nagycsoport megismétlése helyett”.
Sokan jelölték az iskolaválasztás szempontjaként a személyes tapasztalat fontosságát, az iskola közelségét a lakóhelyhez, a közvetlen viszony lehetőségét a pedagógussal, a délutáni foglalkozásokat, a nyelvi képzés színvonalát, az iskola eredményességét, de a legtöbben a tanító személyiségét tartják a legfontosabb szempontnak. Többen említették az osztályok alacsony létszámát, és azt, hogy ott ne érezze a gyerek a teljesítménykényszert.
A válaszadóknak rangsorolniuk kellett fontosság alapján öt szempontot aszerint, hogy mit várnak el az iskolától. A szülők legtöbbjének a motiválás volt a legfontosabb, majd az ismeretátadás, harmadik helyre került az életre történő felkészítés, majd a gyerek együttműködési készségének fejlesztése, végül – legkevésbé fontos szempontként – a nevelést választották a szülők.
A KONELI Alapítvány kutatása arra is kíváncsi volt, hogy a válaszadók miért járatnák gyereküket inkább magánfenntartású intézménybe. Sokan kiemelték a jobb pedagógiai programot, a kisebb osztálylétszámot, a személyességet, a jobb minőségű étkezést, az oktatási eszközök magas színvonalát, a családiasabb légkört, valamint a modern, projektszemléletű oktatást.
Háttérinformációk:
A kutatás 2019. március 4-től 19-ig tartott, online (CAWI) módszerrel, a mintanagyság 231 fő.
A Dunakeszin működő KONELI intézmények – a KONELI Kincsem Sziget Óvoda, a KONELI Varázshíd Iskola-előkészítő, valamint a KONELI Alapítványi Általános Iskola – támogató környezetet biztosítanak a gyermek komplex fejlődéséhez az óvodáskortól az iskoláskor végéig.
A KONELI magyar, a hazai viszonyokra tervezett, modern – a globális trendeket integráló, folyamatosan megújuló – oktatási módszer és intézmény, amely az egyéni kompetenciákat a közösségi együttműködésen keresztül fejleszti, így képes a műveltséget jól hasznosíthatóvá tenni, az egyéniséget kiteljesíteni.
Programja egyedülálló módon azt a neveléselméletet építi be az oktatásba, amelyet Bábosik István, az ELTE Neveléstudományi Intézetének professzora dolgozott ki.
Bővebb információ: press@nestcom.hu
Sajtóközlemény NEST Communications Kft.
|