Rétvári Bence rövid tájékoztatójában ismertette, hogy a térség 16 települése a bel- és külterületi utak felújítására összesen több mint egymilliárd forint támogatást kapott. A munkálatok már javában tartanak.
A volt közlekedési miniszter elsősorban a Vácot és környékét érintő beruházásokról, tervekről adott tájékoztatást. Elmondta, hogy március elején 65% körüli készültségi fokon állt az M2-es autópálya, amelyet idén szeptember végén átadnak a forgalomnak. A Dunakanyar Régió kérdésére elmondta; 2022-ig a szlovák határig kiépül a gyorsforgalmi út.
Hangsúlyosan beszélt a térség még hiányzó kerékpárútjairól: hamarosan megvalósul a Budapest-Dunakeszi, illetve a Börzsönyt körbejáró kerékpárutak kiegészítése, s ezzel hálózattá állnak össze a térség kerékpár-útjai. Hozzátette: „1,2 milliárd forint értékben kap ez a térség BEKOP forrást.”
Fontos határkőnek nevezte Fónagy János az emeletes vonatok hadrendbe állítását a Budapest–Vác vonalon. Emlékeztetett, hogy ez a szakasz mindig élen járt: 1846-ban az első szerelvény itt közlekedett, mások mellett Petőfi Sándor, Kossuth Lajos és más jelentős személyiségeket utaztatva. 2004 augusztusában pedig az országban elsőként itt, a legnagyobb forgalmú elővárosi vonalon vezették be az integrált, ütemes menetrendet. S most itt kerülnek bevetésre a nagyrészt magyar munkások által épített emeletes, 600 férőhelyes, alacsonypadlós motorvonatok is.
„Az elmúlt időszakban a MÁV-Start első körben mintegy 20 darab, következő körben további 20 darab emeletes kivitelű vasúti kocsit rendelt. Ilyen Magyarországon még nem állt forgalomban. Ez reményeink és meggyőződésünk szerint a komfortos belső kialakításnak köszönhetően növeli a szolgáltatási színvonalat…" – hangsúlyozta az államtitkár, aki újságíró kérdésre válaszolva hozzátette: - Az emeletes vonatok gyártásában nagy szerepe van a Dunakeszi Járműjavítónak.
Az államtitkár előadásában átfogó képet adott arról, hogy az organikusan kifejlesztett magyar vasút- és közút-hálózatot hogyan rombolta szét a trianoni diktátum, s hogy majd száz évvel később hogyan „segített rá” erre a baloldal.
Mi 2002-ben úgy adtuk át a három egységből álló vasutat, hogy körülbelül 26-28 milliárd forint adóssága volt. Ez is nagy összeg, de mi is örököltünk egy helyzetet. Amikor 2010-ben „visszakaptuk”, az egykor egységes Magyar Államvasutak 60-70 kis végre volt szétbontva a liberális „versenyeztetés” ideológiája szerint, az adóssága pedig a 300 milliárdot verdeste. Mindezt úgy, hogy a MÁV vagyonából további 100-110 milliárd forint el is tűnt a Medgyessy-Gyurcsány-Bajnai kormányok káoszba vezető bugyraiban – mondta el Fónagy János.
Forrás: Aszerk. Fotó: KesziPress és Váli Miklós
|