A köznevelési törvény szerint minden olyan gyermek tanköteles, aki augusztus 31-ig betölti a hatodik évét. Ám a hatévesek egy része még nem érett az iskolakezdésre. Ha pedig egy gyermek túl korán kezdi meg iskolai tanulmányait, sorozatos kudarcok érhetik, csökkenhet az önbecsülése. Az ilyen helyzetek megelőzésére érdemes iskola-előkészítő csoportot keresni.
„Az iskolaérettség testi, értelmi, érzelmi, pszichés és szociális alkalmasságot jelent az iskolára. A gyermekek ebben az időszakban nagyon sok testi-lelki változáson mennek keresztül. A központi idegrendszerben is jelentős érési folyamat megy végbe. Ez a folyamat általában 7-8 éves korra zárul le” – fogalmaz Szakács Adrienn, a KONELI intézmények gyermekpszichológusa.
Az óvoda feladata nem az iskolára való felkészítés, ugyanakkor az iskolarendszer az első pillanattól óriási elvárásokat támaszt a gyermekekkel szemben. Az óvodából egy óvodás ballag el júniusban, szeptembertől viszont már egy kisiskolásnak kellene belépnie az iskola kapuján. Holott a szakember szerint az átmeneti időszak két évig is eltarthat. „A gyermekek 7-8 éves korára állnak teljesen készen azok a készségek, amelyek a folyamatos, sikeres és eredményes iskolai munkavégzéshez szükségesek: a figyelemtartás, a finomkoordinációs szervezettség, a feladattudatosság, a szándékos figyelem stabilizációja. Éppen ezért az iskola első két évének valójában egy átmeneti időszaknak kellene lennie a két intézmény között” – tájékoztat Szakács Adrienn.
Fontos, hogy a gyermekeknél a lehiggadás, a csökkenő impulzivitás, a fegyelmezettebbé válás a természetes érési folyamat eredménye, és ne a fegyelmezés következménye legyen. Hiszen például a kérdezés a világ megismerésének módja és a kreativitás alapja.
A szakember rámutat: az iskolában szinte az első perctől beindul a teljesítményhajsza, a differenciálás. Az első osztályban még nincs osztályzás, piros és fekete pont viszont van. Így beindul a verseny, hogy kinek van a legtöbb, kinek a legkevesebb.
A korai iskolakezdés hosszú távon meghatározóvá válhat a gyermek iskolával kapcsolatos viszonyulásában. „Ha egy gyermek nem érett az iskolakezdésre, mégis megkezdi iskolás éveit, sorozatos kudarcok érhetik. Sérülhet az önbecsülése, az önértékelése. Szorongás, kisebbrendűségi érzés alakulhat ki benne” – figyelmeztet Szakács Adrienn.
A gyermekpszichológus szerint az iskolaérettség megítélése összetett kérdés, amelyben mindig célszerű figyelembe venni az adott gyermek egyéni érdekét. A sikeres iskolakezdés érdekében érdemes lehet iskola-előkészítő csoportot keresni, amely egy éven keresztül pontosan azokat a kognitív, érzelmi, szociális, pszichés, mozgásos és beszédkészségeket fejleszti, amelyek elengedhetetlenek a sikeres, boldog, kiegyensúlyozott iskolakezdéshez, mindeközben pedig a háttérben zajló idegrendszeri érési folyamatok is befejeződnek.
Iskolaérettségi vizsgálat is kérhető
A köznevelési törvény értelmében Magyarországon abban az évben válik iskolakötelessé a gyermek, amelyikben augusztus 31-ig betölti 6. életévét. A gyermek készségeinek fejlettségéről a szülők rendszeres tájékoztatást kapnak az óvodapedagógusoktól, és ha szükséges, egyéb segítő szakemberek (logopédus, fejlesztőpedagógus, pszichológus) is bekapcsolódhatnak.
Ha az óvónői szakvélemény nem elegendő az iskolaérettség megállapítására, a lakóhely szerint illetékes Nevelési Tanácsadó iskolaérettségi vizsgálatot végezhet. A vizsgálat célja annak a felmérése, hogy a gyermek testileg, lelkileg, fizikailag képes lesz-e az iskoláskor követelményeinek megfelelni. A Pedagógiai Szakszolgálat is tehet javaslatot a további egy év óvodai foglalkoztatásra, ha azt az iskolaérettségi vizsgálat indokolttá teszi.
Háttérinformációk:
A Dunakeszin működő KONELI intézmények – a KONELI Kincsem Sziget Óvoda, a KONELI Varázshíd Iskola-előkészítő, valamint a KONELI Alapítványi Általános Iskola – támogató környezetet biztosítanak a gyermek komplex fejlődéséhez az óvodáskortól az iskoláskor végéig.
A KONELI magyar, a hazai viszonyokra tervezett, modern – a globális trendeket integráló, folyamatosan megújuló – oktatási módszer és intézmény, amely az egyéni kompetenciákat a közösségi együttműködésen keresztül fejleszti, így képes a műveltséget jól hasznosíthatóvá tenni, az egyéniséget kiteljesíteni.
Programja egyedülálló módon azt a neveléselméletet építi be az oktatásba, amelyet Bábosik István, az ELTE Neveléstudományi Intézetének professzora dolgozott ki.
Bővebb információ: press@nestcom.hu
Forrás: NEST Communications Kft.
|