A szabályzat egyes rendelkezéseinek megváltoztatása elsősorban a menetjegyek érvénytartamának változása, a jegyértékesítési csatornák fejlesztései, a vásárlási funkcióval bővített Vonatinfó, valamint a jegyvizsgálók testkamerával történő ellátása miatt vált indokolttá. A vasúttársaság a fentieken túl pontosította többek között az utazásról való lemondással, illetve a kerékpár, a kézipoggyász és az élőállat szállításával kapcsolatos fejezeteket is. Az üzletszabályzat 2018. december 9-én, a szokásos menetrendváltáskor lép életbe.
A decemberi változások közül a legfontosabb, hogy a 100 kilométer alatti utazásra szóló jegyek érvénytartama 4 órára módosult. A módosítást az tette szükségessé, hogy 100 kilométernél rövidebb távolságra, egy útra szóló, nem kezelt jegyek visszatérítésének lehetőségével való visszaélések – különösen a budapesti elővárosban, a Budapest–Székesfehérvár vonalon nyáron, illetve a Budapest–Vác–Szob vonalon egész évben – egyre aggasztóbb méreteket öltenek. Az elővárosban fokozottan jelentkező utasszám-növekedés – és így a jegyvizsgálók munkaterheinek növekedése – miatt a munkatársak minden igyekezetük ellenére sem tudnak mindig minden jegyet kezelni, és az utóbbi időben egyre több utas fedezte fel a nem kezelt jegyek visszatérítésének „lehetőségét”.
![](/img-cikk/ejegy)
Képünk illusztráció
A vasúttársaság előzetes felmérése szerint a módosítás a tipikus utazások esetében nem okoz különösebb kényelmetlenséget az utasoknak: például a reggel 7 órakor vásárolt, 100 kilométeres távolságnál rövidebb útra érvényes menetjegy 11 óráig felhasználható, viszont még a jegyvizsgáló szándékos elkerülése sem teszi lehetővé, hogy a délután – munkából, iskolából – a kiindulási állomásra visszatérő utas visszatéríttesse menetjegyét. A MÁV-START tapasztalatai szerint a vásárlások túlnyomó többségét – különösen a 100 kilométer alatti távokon – azonnali utazás követi és az elővételben vásárló utasok többségének sem okoz gondot az utazási időszak pontosabb megjelölése, ezért a vasúttársaság bízik benne, hogy az elővétel új feltétele – az utasnak ismernie kell az utazás időpontját vagy az igénybe venni kívánt vonatot, hogy menetjegye az utazása teljes tartama alatt érvényes legyen – nem fog komolyabb fennakadást okozni a jegyvásárlásnál.
További fontos változás, hogy az érvénytartam kezdete után csak a kiindulási állomáson lehet kérni a jegy árának visszatérítését (kivéve, ha az utazás forgalmi akadály miatt hiúsul meg).
Az üzletszabályzat változásairól készséggel adnak bővebb tájékoztatást a pénztárosok és a jegyvizsgálók, de az utasok kérhetnek információt a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálat +36 (1) 3 49 49 49-es telefonszámán is, illetve Telekom-hálózatból hívhatják a +36 (30) 499 4999-es, Telenor-hálózatból a +36 (20) 499 4999-es, Vodafone-hálózatból pedig a +36 (70) 499 4999-es számot – olvasható MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Kommunikációs Igazgatóság sajtóközleményében.
A 2018/2019-es vasúti menetrend december 9-én lép életbe, amely letölthető a MÁV-csoport weboldalán, valamint az utasok előre tájékozódhatnak az online menetrendi keresőben is a belföldi és nemzetközi vonatok indulási és érkezési idejéről - közölte a MÁV az MTI-vel.
A december 9-én életbe lépő új menetrendben a belföldi vasúthálózaton számos vonalon megmarad a megszokott menetrendi struktúra, vagy csak kisebb módosítások lépnek életbe. A jelentősebb változások közül a vasúttársaság kiemelte, hogy a Budapest-Vác-Szob vonalon több gyorsított vonat megáll Dunakeszin is az utazási igények kiszolgálása és a kapacitások egyenletesebb biztosítása érdekében.
|