2024. augusztus 6. kedd - Berta Dunakeszi | Göd | Fót | Szentendre | Sződliget | Vác | Verőce | Kismaros | Nagymaros | Zebegény | Szob
Címlap | Külföld | Belföld | Kultúra | Sport | Hirdetés | Ingatlan | Bulvár | A nap receptje


Lapjaink

Lapjainkat letöltheti itt!

Lapjainkat letöltheti itt!











Támogatóink








Magyarország felhőképe

Felhőkép

Menetrendek

» MÁV - ELVIRA
» VOLÁN
» MAHART


E-mail belépők

» Freemail
» Gmail


Linkek

» Femina
» Használtautó
» Benzinár kereső
» Útvonalterv
» Autópálya-matrica
» Központi Tudakozó
» Magyarország.hu
» Állások

2018. 09. 14.
Öt éve jött létre a Dunakeszi Járási Hivatal

A magyar közigazgatás reformjaként 2013. január 1-vel újra létrejöttek a több százéves múltra visszatekintő járások. Az államigazgatási feladatok ellátására létrehozott járások között van a történelme során első alkalommal járási központi feladatokkal felruházott Dunakeszi is. Az elmúlt öt esztendő szakmai tapasztalatairól kérdeztük Imre Zsoltot, a Dunakeszi Járási Hivatal vezetőjét.

 

Hivatalvezető úr! Az elmúlt félévtized tükrében ön hogyan ítéli meg; a néhány évtizedes kényszerű „pihenő” után újjászervezett járási hivatalokat sikerült újra talpra állítani, betöltik történelmi szerepüket a mindennapok során?

-  A több évszázados múltra visszatekintő járási közigazgatási rendszert1983-ban számolták fel, melyeknek a korszak társadalmi berendezkedéséből adódóan volt némi politikai irányító szerepük is. A 2013. január 1-jével létrejött járási hivatalok kizárólag az államigazgatási feladatok ellátására szerveződtek. A közigazgatási reform egyik legfontosabb céljaként külön váltak az önkormányzati és az államigazgatási feladatok és hatáskörök. Közismert, hogy az elmúlt évtizedekben az önkormányzatok nem kevés állami feladatot is elláttak, túlterheltek voltak. Az elmúlt öt esztendő tapasztalatai azt igazolják, hogy racionális döntés volt az önkormányzati és az állami feladatok és hatáskörök szétválasztása. A közigazgatás „újra hangolása” révén a járási hivatalok mára ügyfélbarát módon látják el az államigazgatási feladatokat. S bár van még hova fejlődni, de bátran mondhatom, hogy ez igaz a Dunakeszi Járási Hivatal szakmai tevékenységére is.

-  Dunakeszi életében történelmi léptékű a változás, hiszen korábban a Váci Járási Hivatal részeként élte mindennapjait, míg 2013-től önálló járási központként funkcionál. Ön szerint az új Dunakeszi Járási Hivatalnak sikerült beilleszkednie a járási hivatalok államigazgatási rendszerébe, megfelelnie a kihívásoknak?

-  Határozattan az a válaszom, hogy igen! Általánosságban elmondható, hogy a járási hivatalok, mint a területi közigazgatás helyi szintjei, az elmúlt évek során szervesen beépültek a helyi közigazgatás rendszerébe, jó kapcsolatot építettek ki az önkormányzatokkal és a társhatóságokkal, úgymint a járásbíróság, rendőrség, katasztrófavédelem. A járási hivatalok között Dunakeszi közepes méretűnek tekinthető. Ez azt jelenti, hogy tekintettel a járási hivatalok egymástól elérő hatáskör és illetékességére, a szomszéd járások, mint pl. Vác és Gödöllő, több járásra kiterjedő illetékességgel látnak el olyan konkrét ágazati szakfeladatokat, hatásköröket, amelyekkel Dunakeszi nem rendelkezik pl. az építéshatóság, a népegészségügy, állategészségügy és a foglalkoztatás ügy tekintetében. A Dunakeszi Járási Hivatal jelenleg négy osztállyal, úgymint hatósági, igazságügyi és gyámhatósági, földhivatali, és okmányirodai osztállyal működik. Úgy vélem, a helyi demográfiai folyamatokat látva, hogy érdemes lenne elgondolkodni azon, vajon mik lennének azok a hatáskörök, melyeket Dunakeszi is el tudna látni a jövőben, amivel még közelebb hoznánk szolgáltatásainkat a lakossághoz.

A lakosság számára jó döntésnek bizonyulna, ha az említett államigazgatási feladatokat a Dunakeszi Járási Hivatalba delegálnák, ám a magas színvonalú feladat ellátásához adottak-e a személyi feltételek? Mennyi a hivatal jelenlegi létszáma?

-  A jelenlegi hetven fős létszámunkkal több feladatot nem tudnánk ellátni, bár vannak üres státuszok, de az a létszámmozgásból adódik. Az esetleges feladat bővülés igényes ellátása, a lakosság kulturált kiszolgálása nyilvánvalóan a jelenlegi létszámunk racionalizálását, feladatokhoz igazított változtatását igényelné.

 -  Ha már a kulturált kiszolgálást szóba hozta, azt mindenképpen ki kell emelnünk, hogy a Dunakeszi Járási Hivatal elhelyezését a városi önkormányzat és az állam példás összefogásával sikerült kialakítani az egyik általános iskola épületében. Közismert, hogy ez átmeneti megoldás, hiszen már korábban bejelentették, hogy felújítják a MÁV Nagyállomás épületét, amelybe és a mellette épülő kormányzati „negyedbe” költöznek át. Mikorra várható, hogy az új helyszínen fogadhatják az ügyfeleket?

 -  Valóban példás összefogással sikerült kialakítani az új járási hivatal működésének műszaki feltételeit, de azt be kell látnunk, hogy – bármennyire is belaktuk az épületet - hosszabb távon ez már nem tudja ügyfélbarát módon kiszolgálni az ügyfeleket. Szükség lesz az új épületre, mert Dunakeszi óriási léptékben fejlődik, rengeteg az ügyfelünk, de az is serkenti a változtatást, hogy az örvendetesen növekvő gyereklétszám miatt előbb-utóbb igény mutatkozik az iskola általunk jelenleg használt épületrészére is. Bízom benne, hogy mielőbb, az új épületben fogadhatjuk ügyfeleinket.

 -  Egy éve irányítja a Dunakeszi Járási Hivatalt, előtte évekig vezette a Hatvani Járási Hivatalt, így bőven van szakmai tapasztalata a hivatal működtetéséről. Az objektív körülmények milyen változtatást igényelnek, mert hiszen ki ne tudná, mindig lehet jobban, ésszerűbben dolgozni.

-  A két hivatal működését, a vele szemben megfogalmazott lakossági elvárásokat nem lehet összehasonlítani. Budapest szomszédságában, a főváros vonzásában elterülő negyvenötezres Dunakeszin és a hozzátartozó településeken élő polgárok elvárásai jelentősen mások, mint egy távoli kisvárosban. Azt itt élők másfajta kiszolgálást igényelnek. Hogy miben változtatnék? Elsősorban is az Okmányiroda szolgáltatását, figyelemmel a fővárosi agglomerációs helyzetünkre. Okmányirodai szolgáltatásaink nagy része ugyan valóban országos illetékességű, mi elsősorban dunakeszi és a járás lakosainak igényes kiszolgálását szeretnénk megoldani, de a fővárosból jelentős számban érkező ügyfelek kiszolgálása nagy terhet ró ránk. Ezen sokat enyhítene a MÁV Nagyállomásnál megnyíló új kormányablak, amely a modern közigazgatás egyik legfontosabb, mondhatni emblematikus intézménye, és amelyben reményeink szerint jövőre már mi is fogadhatjuk régi és új ügyfeleinket.



Vetési Imre
Dunakeszi Polgár

| Impresszum | Médiaajánlat | Jogi nyilatkozat | Közlemény |

© 2024 Dunakanyar Régió - Közéleti Újság Online Kiadása

Legfrissebb hírek

| Következő 15 |