A díjlovaglás a lovas és a ló összhangjáról, technikai felkészültségéről „szól”, míg másnap a terepversenyen a ló fizikai felkészültségét, gyorsaságát, erejét, nem utolsó sorban bátorságát mérik össze a három csillagos versenyen, melynek 6,5 kilométer a távja. Az ember és a ló alkotta párosnak a zöldmezőn, dombra, vízbe, vagy vizes árokba épített mintegy 25-30 akadályt kell leküzdenie. Ráadásul időre. Harmadik nap rendezik a díjugratást, amely a ló engedelmességéről, fizikai terhelhetőségéről ad hű képet – mondta Bus Antal, aki hosszú éveken át irányította az Alagi Trénigközpontot.
Az első nemzetközi military versenyt 2011-ben rendezte Alagon a Nemzetközi Lovas Szövetség a Kelet-európai nyitás jegyében.
– Az európai szövetség delegációja felmérte az ország adottságait, a számításba jöhető három honi pályát. Második helyszínként Alagot tekintették meg, ahonnan már nem is mentek tovább, ránk esett a választás. A versenypálya tervezéséhez biztosították a szakembereket és a költségek jelentős hányadát is finanszírozták. A háború előtti nemzetközi akadály- és galopp pálya nyomvonala szinte teljes mértékben megvolt, a talaj adottsága európai hírű, négy évszakos, amely ideális a verseny rendezésére. Ezt értékelve döntöttek Alag mellett a nemzetközi grémium tagjai. Ennek és a kiváló rendezésnek köszönhetően május 18-19-20-án immár hetedik alkalommal jön Alagra a nemzetközi military élmezőnye, mintegy 60-70 versenyző, akikkel a legjobb magyar lovastusázók igyekeznek felvenni a versenyt – tájékoztatott Bus Antal, aki szerint idén is látványos, izgalmakban bővelkedő versenyt élvezhetnek a nézők, akik szinte testközelből csodálhatják meg az épített akadályokkal és a szintidővel gigászi küzdelmet vívó lovakat és a nagyszerű sportembereket.
![](/img-cikk/milit)
– A terepverseny izgalmait, a látványos ugratásokat szinte pár méter közelségből drukkolhatják végig a nézők, akiket ezúton is kérek, hogy figyeljenek a bírók jelzéseire, nagyon vigyázzanak testi épségükre, mert rövid időn belül, akár tíz ló is elvágtathat mellettük – tette hozzá Bus Antal, aki azt is elárulta, hogy az ötvenhárom hektáron elterülő pálya tág teret enged a versenypálya vonalvezetését és az akadályokat tervező szakember fantáziájának.
- A military verseny rendezése Alag számára újabb sportszakmai és erkölcsi elismerés, amelynek különösen a régmúltban rengeteget adtak az itt rendezett galoppversenyek – mondja érezhető nosztalgiával a hangjában Bus Antal, aki hosszú éveken át irányította az alagi tréningtelepet, ahol a tizenöt istállót a múlt század negyvenes-ötvenes évei óta tavaly újítottak fel először.
– A felújított istállókban huszonhárom tréner mintegy 330-340 angol telivért tart, melyeket az európai hírű alagi pályán készítenek fel a hazai és nemzetközi galopp futamokra. Napjaink legsikeresebb trénere a kiváló samphion zsoké, Kovács Sándor, de nagyszerű eredményekkel büszkélkedhet a közelmúlt magyar csodaló, Overdose két idomára, Ribárszki Sándor és Jozsef Roszival is. A zsokék között az egyik legstabilabb ESDE istálló alkalmazottja, a Bulgáriából hazánkba települt Stanislav Georgieva legsikeresebb, míg az amatőrök élmezőnyét Suták Vanda vezeti, ám nem teljesítményük, hanem státuszok miatt tartoznak ebbe a kategóriába – tette hozzá nagyon elegánsan Bus Antal, aki reméli, hogy az alagi zsokéiskolában újabb Kállai Pálok, Kovács Sándorok, Németh Sándorok „születnek”, akik teljesítményükkel sok-sok nézőt nyernek meg a magyar galoppsportnak, amely nagy örömükre évről évre népszerűbb, elismertebb a honi sportfogadók körében is.
![](/img-cikk/milit1)
Bus Antal miközben a püskösdi nemzetközi alagi military lovastusa versenyre, és majd az azt követő fővárosi galopp futamokra invitálja az olvasókat, elmondta, hogy a magyar lóversenyzés népszerűségének emelkedéséhez nagyban hozzájárult Overdose csodálatos szereplése, és a legeredményesebb, az 54 versenyen induló és verhetetlen Kincsemről készített remek film, melynek több részletét Alagon forgatták.
Vetési Imre Dunakanyar Régió Fotó: KesziPress
|