– Iskolába menjen, vagy óvodában maradjon a gyermek? Ön szerint mi az ideális megoldás?
– Az elmúlt 5 év során azt tapasztaltam, hogy a szülők ennél a kérdésnél elbizonytalanodnak. Olyan óriási szakadék tátong az óvoda és az iskola követelményrendszere között, amely nehezen hidalható át a mai intézményi keretekben. Szükség lenne egy olyan iskolaelőkészítő évre, amely a készségeket, képességeket megalapozza, a már meglévőket pedig mélyíti, mi erre biztosítunk megoldást a Varázshíd Tanodában, Dunakeszin. Ezt az iskola előkészítő évet a 6. életévét betöltött gyermekeknek hoztuk létre, több szakember bevonásával készített pedagógiai programmal. Egyediségre törekedtünk, amelyben a mozgásra építve csoportos tevékenységekkel, heti témákat dolgozunk fel.
– Többet kap egy gyermek, ha iskola-előkészítőbe megy, mintha óvodában maradna?
– Mindenképpen. A képességeket és készségeket fejlesztő foglalkozások és a mindennapi mozgás (úszás, és funkcionális edzés-program) mellett, nagy hangsúlyt kap a kommunikáció és a sok beszélgetés. A reggeli beszélgető körök során a pedagógus képet kap a gyermekek lelki állapotáról, a kicsik pedig megtanulják kifejezni érzelmeiket, problémáikat, illetve, hogy másokat is fontos meghallgatni. Egyedülálló módon a tanulás módszereit is megismertetjük a gyermekekkel, hogy az iskolában már a nekik megfelelő módszerekkel tanulhassanak. Alapul véve a gyermekek egyéniségét és az életkori sajátosságaikat, a Tanodában, 2x90 perces játékos, mozgásos, vagy adott esetben alkotó, cselekedtető foglalkozásokat valósítunk meg. Emellett nagy hangsúlyt fektetünk a tehetséggondozásra.
– A mozgás kiemelt része a programjuknak. Ez tudatos döntés volt?
– Természetesen. Látni kell, hogy a mozgásnak milyen nagy szerepe van az idegrendszeri fejlődésben és ezáltal az iskolaérettség megalapozásában. A keresztirányú mozgások, egyensúly, finommotorika fej-lesztésében döntő szerepet játszik a mozgáson alapuló fejlesztés, ezért is igyekszünk mindezt biztosítani a gyerekeknek hetente több alkalom-mal a vízi mozgásfejlesztéssel és a funkcionális edzésprogrammal.
![](/img-cikk/vkep1)
– Mi a helyzet az idegennyelv-oktatással?
– Nekünk az a tapasztalatunk, hogy hosszútávon a gyerekek rengeteget profitálnak abból, ha már kisgyermekkorban megismerik az adott nyelv dallamát, ritmusát, hangzását. Nálunk a napi szintű angol foglalkozások szintén a közös cselekvésen, cselekedtetésen alapulnak, így az itt tanultak hosszú távon is elősegítik az angol nyelvtanulást.
– Hogyan írná le az ideális csoportot?
– A lehetőségekhez képest érdemes olyan helyet választani, ahol alacsonyabbak a csoportlétszámok, és több pedagógus van egy időben a gyerekekkel. A Tanoda programjában ez annyit jelent, hogy két óvónő és egy tanító közös, összehangolt munkájára építünk, így biztosítva a Nemzeti Alaptanterv által megfogalmazott ki- és bemeneti követelményeket. Kutatások is iga-zolják, de mi is azt tapasztaljuk, hogy 16-20 fő az ideális csoportlétszám.
– Kinek lehet hasznos az iskolaelőkészítő?
– Célunk az átmenet biztosítása az óvoda és az iskola között, ezért minden általános iskola előtt álló gyermeknek ajánljuk, hiszen a legfontosabb, hogy a gyermekek személyisége, értelmi, érzelmi és testi fejlettsége biztonságot és stabilitást kapjon.
– Mit tanácsol a nagycsoportos óvodás gyermekek szülei számá-ra?
– Édesanyaként és szakemberként is azt gondolom, hogy az intézménynek, amit a szülő választ – legyen az óvoda, tanoda, vagy iskola – a gyermekeket kell alapul vennie és a gyermekek fejlődését kell szolgálnia. A személyes tapasztalati tanácsom, hogy adjanak gyermeküknek biztos alapokat, a boldog, magabiztos és sikeres gyermekkorért!
![](/img-cikk/vkep)
(X)
|