2024. augusztus 13. kedd - Ipoly Dunakeszi | Göd | Fót | Szentendre | Sződliget | Vác | Verőce | Kismaros | Nagymaros | Zebegény | Szob
Címlap | Külföld | Belföld | Kultúra | Sport | Hirdetés | Ingatlan | Bulvár | A nap receptje


Lapjaink

Lapjainkat letöltheti itt!

Lapjainkat letöltheti itt!











Támogatóink








Magyarország felhőképe

Felhőkép

Menetrendek

» MÁV - ELVIRA
» VOLÁN
» MAHART


E-mail belépők

» Freemail
» Gmail


Linkek

» Femina
» Használtautó
» Benzinár kereső
» Útvonalterv
» Autópálya-matrica
» Központi Tudakozó
» Magyarország.hu
» Állások

2017. 10. 09.
Az országos TOP 22. helyen a dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium - Negyedszázada indult el a nyolcosztályos képzés a városban

Idén ünnepli negyedszázados működését a Radnóti Miklós Gimnáziumban 1992-ben útjára indított nyolcosztályos képzés, amely egyik meghatározó alappillére a középfokú oktatási intézménynek. A HVG minap megjelent különszámában közölte az ország TOP 100 legjobb gimnáziumát, melynek rangsorában – minden eddigi eredményét túlszárnyalva - a 22. helyen végzett a Radnóti gimnázium.

A nyolcosztályos oktatás bevezetésének ötletgazdájával és irányítójával, Kárpáti Zoltán igazgató-helyettessel beszélgettünk.

Hogyan tekint vissza a kezdetekre, a nyolcosztályos képzés bevezetésének előkészítésére, a negyedszázaddal ezelőtti történésekre – kérdeztük az Apáczai Csere János-díjjal elismert pedagógust.  

Kárpáti Zoltán igazgató-helyettes (balról) az Apáczai-Csere János-díj átvétele után Varga Tiborral, aki 1992-től 25 éven át vezette a gimnáziumot. Az idén nyugdíjba vonult igazgató úr terjesztette fel kitüntetésre Kárpáti Zoltánt, aki negyedszázadig volt igazgató-helyettese

-  Mindenekelőtt tanulmányoztam a fővárosi Németh László Gimnázium tapasztalatait, melyben Hoffmann Rózsa igazgató asszony irányításával már működött a nyolcosztályos gimnáziumi képzés. Számtalan szakmai konzultáció pozitív eredménye meggyőzött arról, hogy a dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium tantestületének javasoljam az új oktatási képzés beindítását.

Pedagógustársai hogyan fogadták az 1992-ben igencsak újszerűnek tűnő szakmai elképzelést?

-  Ma is hálás szívvel gondolok vissza arra az időszakra és kollégáimra, akik felismerték az új képzésben rejlő lehetőséget, és támogatták a tanulók számára alaposabb felkészülést, elmélyültebb tudást megalapozó nyolcosztályos gimnázium elindítását. Iskolánk tantestülete több éven át dolgozott a nyolcosztályos gimnáziumi képzés koncepcióján, óratervén, és ez idő alatt egyre erősödött a feltételezésünk, hogy ez az iskolaszerkezeti forma jó lehetőséget kínál a fokozatosságra épülő, az életkornak megfelelő ismereteket nyújtó, önmagát feleslegesen nem ismétlő, differenciált műveltségtartalom eredményes elsajátítására a 10-18 éves életkorú gyermekek oktatási-nevelési folyamatában.

Ma már közismert, hogy a Dunakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testülete zöld jelzést adott az új koncepció megvalósítására. Könnyen ment?

-  Alig két évvel a társadalmi, gazdasági rendszerváltozás után a helyi közösségek döntő többsége kereste a megújulás útját, a szakmai kiteljesedés lehetőségeit. Az akkori városatyák jól érzékelték ezt a társadalmi folyamatot, akik jóváhagyták és támogatásukról biztosították az iskolaszerkezetet módosító tartalmi programunkat. Nevelőtestületünk kidolgozta pedagógiai céljait és alapelveit, az egyes tantárgyak követelményrendszerére épülő szakmai programokat. A Művelődési és Közoktatási Minisztérium a szakértői elemzések alapján koncepciónkat, szaktárgyi pedagógiai programjainkat jónak, bevezetésre alkalmasnak tartotta. Ma is büszkén emlékszem rá, hogy 1992. szeptember 1-jén egy osztállyal beindítottuk a nyolcosztályos képzést.

 

A tantestület és az önkormányzat is támogatta

az új képzési formát

 

Az oktatási forma pedagógiai sikerét jól bizonyítja, hogy értesüléseink szerint minden évben többszörös a túljelentkezők száma. Kik pályázhatnak jó eséllyel?

-  Ebben az évben előreláthatólag 30 tanuló felvételét tervezzük az általános iskola 4. osztályát végzettek közül. A felvételin azok indulnak jó eséllyel, akik már eddigi tanulmányaik során bizonyították, hogy tehetségesek, terhelhetők, tanulni vágyók és ez alapján valamilyen értelmiségi pálya felé orientálhatók. Gimnáziumunkban olyan művelődésre nyitott iskolai légkört teremtettünk, melyben a 8 évet egy egységes képzési folyamatnak tekintjük úgy, hogy az utolsó két év már az érdeklődés, a képességek és a pályaválasztási szándékok függvényében erőteljesen orientált.

Mi a nyolcosztályos gimnáziumi képzés legnagyobb előnye?

-  Sok egyéb mellett egyik legnagyobb vonzereje és értéke, hogy a képzésben résztvevők számára az első négy évben több tantárgyat csoportbontásban tanítunk, ami előkészíti az emeltszintű oktatást. Ezek között van az idegen nyelv, a matematika, a magyar irodalom. Az így tanuló diákok felé elvárás, hogy – amelyik tantárgyban tehetségesek - szaktárgyi versenyeken vegyenek részt. A nyolcosztályos képzés egyértelmű sikere az is, hogy az érettségizettek több mint 90%-a bekerül felsőoktatási intézménybe.

 

Az érettségizők több mint 90 %-a

bejut a felsőoktatási intézménybe

 

 -  Ha már a diákok és a pedagógusok közös sikeréről, a felsőoktatási intézményekbe felvételt nyertek rendkívül magas arányáról beszélünk, akkor úgy gondolom azt is ki kell emelni, hogy a HVG legújabb felmérése alapján a középfokú oktatási intézmények országos rangsorában a Radnóti gimnázium a TOP 22. helyet foglalja el. Mi ez, hanem óriási siker!

Nyíri István igazgató úrral és kollégáimmal együtt mi is örömmel értesültük a HVG idei eredménylistájáról. Ez a példaértékű eredmény a diákok és a tantestület közös sikere, amire nagyon büszkék vagyunk, hiszen az újság minden évben külön lapszámban közli az ország TOP 100 legjobb középiskolájának rangsorát. Az iskolákhoz hasonlóan a szülők is nagyon várják a kiadványt, melyben a közölt rangsor eligazodást nyújt számukra és a továbbtanulásra készülő gyermekeiknek, akik a 6-8 osztályos gimnáziumba készülnek.

Bizonyára már elemezték a középiskolák rangsorát? Mit „olvastak” ki az eredménylistából?

-  Mindig benne voltunk a TOP 100-ban, sőt az utóbbi években az első ötvenben is. De ekkora sikert még soha nem értünk el, mint idén. Óriási dolognak tartjuk, hogy eredményeink alapján az ország 22. helyen jegyzett gimnáziuma vagyunk. Érdemes tovább elemezni a listát, amely azt mutatja, ha nem vennék figyelembe a budapesti gimnáziumokat, akkor a vidéki iskolák rangsorában a 9. helyen végeznénk. Pest megyében csak a budaörsi gimnázium van előttünk, amely az országos rangsor 15. helyét foglalja el.

Milyen szempontok és eredmények alapján áll össze a rangsor?

-  A matematikai és szövegértés kompetenciamérése, a magyar, matematika, és történelem érettségi eredménye, valamint a nyelvi érettségi és a felvételi eredmények alapján. A most napvilágot látott lista a 2016-os eredményeket vizsgálta. A HVG különszámának egyik érdekessége, hogy mind a 100 legjobb gimnáziumról egy oldalas bemutató írást közöl.

Mi a siker titka; a tehetséges fiatalok többszörös túljelentkezésében rejlő „merítési” lehetőség és a színvonalas pedagógus teljesítmények közös eredménye?

-  Igen, szakmai meggyőződésem, hogy mindkettő. A nyolcosztályos képzésünkre ötszörös, a négyosztályosra pedig több mit négyszeres a túljelentkezés. Csak a legjobb gyerekek tudnak bekerülni. Ez a nagyon jó teljesítmény emellett az itt dolgozó kollégák sikere, és annak a feltétel rendszernek az eredménye, melyet korábban a mindenkori önkormányzat biztosított, míg napjainkban pedig a Dunakeszi Tankerület és jelenlegi önkormányzat. A meglévő tárgyi feltételek nélkül nem érhetnénk el ilyen eredményeket.

 

A létszám igények az intézmény bővítését sürgetik

 

Óriási a túljelentkezés, nem gondoltak arra, hogy több osztályt indítsanak?

-  Folyamatosan napirendben van ez a kérdés, de teremhiány miatt nem tudjuk bővíteni az osztályok számát. Épületbővítésre lenne szükség, melynek megvalósítása érdekében jó pár éve az önkormányzat területet vásárolt a gimnázium északi oldalán, ahol most parkoló van. A bővítés révén a nyolcosztályos gimnázium első négy évfolyama át tudna kerülni, ezáltal jelentősen csökkenne a főépület leterheltsége. Erre nagy szükség lenne, ugyanis meggyőződéssel vallom, hogy minél jobb eredményt érünk el, annál többen jelentkeznek a nyolcosztályos gimnáziumba, amit az elemzések is igazolnak.

Miközben gratulálok a fantasztikus teljesítményhez, – befejezésül - arra lennék kíváncsi, hogy ez a szakmai siker mire inspirálja Önöket?  

-  Aki kezébe veszi a HVG kiadványát, az láthatja, hogy milyen hatalmas múlttal rendelkező gimnáziumok kerültek mögénk a rangsorban, akkor érzékelheti, hogy ez a pozíció óriási teljesítmény, amit nem igen lehet túlszárnyalni, de megtartani is nagy munka. Aki az első ötvenben benne van, annak a teljesítménye kiemelkedő eredménynek számít. Pedagógus szakmai meggyőződésem, hogy e rendkívül jó eredmény elérésének egyik alappillérét a nyolcosztályos képzés bevezetése adja. Az a szerkezetváltás, melyet 1992-ben, a nyolcosztályos gimnázium bevezetésével indítottunk el, aminek köszönhetően a negyedik osztályos tanulók közül a legtehetségesebb diákokat tudjuk kiválasztani. Nem tudom – és nem is akarom – másképpen összefoglalni, mint hogy a Radnóti Miklós Gimnázium országos sikere a tehetséges diákok szorgalmának, a kiváló pedagógus kollégák teljesítményének, és a működésünkhöz biztosított feltételek közös eredménye, melyre mindannyian büszkék lehetünk.



Vetési Imre (Dunakeszi Polgár) Fotó: HVG és KesziPress

| Impresszum | Médiaajánlat | Jogi nyilatkozat | Közlemény |

© 2024 Dunakanyar Régió - Közéleti Újság Online Kiadása

Legfrissebb hírek

| Következő 15 |