2024. július 24. szerda - Kinga, Kincső Dunakeszi | Göd | Fót | Szentendre | Sződliget | Vác | Verőce | Kismaros | Nagymaros | Zebegény | Szob
Címlap | Külföld | Belföld | Kultúra | Sport | Hirdetés | Ingatlan | Bulvár | A nap receptje


Lapjaink

Lapjainkat letöltheti itt!

Lapjainkat letöltheti itt!











Támogatóink








Magyarország felhőképe

Felhőkép

Menetrendek

» MÁV - ELVIRA
» VOLÁN
» MAHART


E-mail belépők

» Freemail
» Gmail


Linkek

» Femina
» Használtautó
» Benzinár kereső
» Útvonalterv
» Autópálya-matrica
» Központi Tudakozó
» Magyarország.hu
» Állások

2020. 08. 24.
Benkő Tamás: Újabb testületi döntéssel közelebb a káposztásmegyeri csomópont átépítéséhez

Talán nincs olyan dunakeszi autótulajdonos, aki ne ismerné a káposztásmegyeri Külső Szilágyi útról a vasúti átjáróhoz vezető csomópontnál rendszeresen kialakuló forgalmi dugót, valamint az azzal járó közlekedési veszélyhelyzetet, és ne kívánná a probléma megoldását. A megoldást, amely hosszú évek óta várat magára, és amelynek megvalósulásához a dunakeszi képviselő-testület a közelmúltban újabb döntéssel járult hozzá. A gócpont átalakításával kapcsolatos legfontosabb tudnivalók bemutatása érdekében lapunk Benkő Tamást, Dunakeszi 7. számú körzetének területileg érintett egyéni képviselőjét kerestük meg.

– Képviselő úr, ön évek óta vissza-visszatérően beszámol lapunk hasábjain a káposztásmegyeri csomópont átalakításához fűződő aktuális történésekről. Július végén újabb előterjesztés került a képviselő-testület elé ebben a témában, így a kérdés aktuális: hol tart most az ügy?

– Ez a kérdés sajnos jó néhány éve aktuális, hiszen rendkívül sokak mindennapi közlekedését érinti, így a választ kicsit messzebbről kezdem. Annál is inkább, mert noha 6-7 éve újra és újra fellendülő intenzitást kap a problémáról szóló kommunikáció a közösségi oldalak egyes csoportjaiban, még mindig sokan nem látják át a kétségkívül összetett helyzet alapját, s ezért sok téves információ és javaslat kering ebben a témában.

– Örömmel segítünk tiszta vizet önteni a pohárba.

– Köszönöm, lássuk! Kiváltképpen a hétköznap reggeli és délutáni csúcsidőszakban alakul ki az Alagon Verseny, majd Alsón már Pálya utca néven ismert, városunk egyik nagyforgalmú bekötőútjának a káposztásmegyeri vasúti aluljáróba futó végén meglehetősen nagy és balesetveszélyes forgalmi dugó. A békeidőben, vagyis a koronavírus-járványt megelőző években iskolai időszakban időnként akár többszáz méteresre duzzadó kocsisort – mind délelőtt a Pálya út alsói szakaszán, mind délután a káposztásmegyeri Külső Szilágyi út átjáró előtti részén mindkét irányban – alapvetően az egysávos vasúti aluljáró szűk áteresztő-kapacitása okozza. A MÁV mereven elzárkózik az átjáró szélesítésétől, tehát ezeken a dugókon érdemben segíteni sajnos nem lehet.

– Miért szükséges akkor a csomópont átalakítása?

– A másik, azaz a fő gond, mégpedig a balesetveszély enyhítése érdekében. Egy dolog ugyanis a nagy forgalom, és egy másik annak szabályos, biztonságos elvezetése. Ez a feltétel itt sajnos nem valósul meg, ami ráadásul az alapproblémát, tehát a dugót is fokozza valamelyest. Reggelente ugyanis az Alsó felől a zöld lámpán Káposztásmegyerre áthajtó autók a villamosvégállomás felől az Auchan irányába tartó Külső Szilágyi úthoz képest alárendelt úton érnek a nagy átmenőforgalmú kereszteződésbe, és nem tudnak szabadon kihajtani a Külső Szilágyi útra. Ezáltal visszatorlódnak az autók és szélsőséges – ám nem ritka – esetben be is dugul az aluljáró, ezáltal megakadályozva a Káposztásmegyerről Dunakeszire tartó kocsik áthaladását és akadályozva a Pálya út forgalmának ütemezett haladását. Ugyanez a probléma a hétköznap délutáni csúcsidőszakban talán még rosszabb: a Budapest felől és az Auchan irányából is nagy számban érkező, az aluljárón Dunakeszi vagy éppen Rákospalota felé haladni kívánó autók rendezetlenül, északról kialakítatlan kanyarodósáv hiányában araszolnak az átjáróhoz, jobbára csak a már a főváros irányából az átjáróba vezető sávban állók, vagy a sokszor felelőtlenül nagy sebességgel az Auchan felé közlekedők előzékenységében bízva. Mindezen közlekedési káoszt – aki járt már arra hétköznap délután, tudja és átérzi, miről beszélek – tetézi, hogy az egyébként az átjáróból Káposztásmegyerre érkező autósok kihajtása sem teljesen biztonságos, mert a hosszú kocsisor akadályozza a kereszteződés beláthatóságát, ezáltal ugyancsak blokkolva a csomóponton való áthaladást.

– Mi a megoldás?

– Biztonságossá kell tenni a kereszteződést. Az aluljárón Káposztásmegyerre érve jobbra külön, a balra kanyarodástól „függetlenített” kanyarodósávra van szükség, ezzel párhuzamosan pedig az Auchan irányából érkezőknek elegendő hosszúságú kanyarodósávot kell építeni úgy, hogy az egyenes továbbhaladás Budapest felé minél inkább garantált legyen. Mindamellett végre biztosítani kell a gyalogosforgalom biztonságát is gyalogátkelőhely létesítésével. Néhány éve kérvényeztem a hatóságoktól ide zebra újbóli telepítését – kb. 8-10 évvel korábban volt, csak valamiért megszüntették... –, de azt eléggé érthetetlen módon éppen a csomópont átalakításának terve miatt elutasították... A tervek szerint ez lesz a beruházás első üteme, amit Dunakeszi saját költségén valósítana meg fővárosi területen. A második ütemben – amely akár közvetlenül az első ütemmel egyidőben is megvalósulhat, ez már az újpesti önkormányzaton múlik majd – kerül sor a gócpont lámpásítására. A Külső Szilágyi útra telepítendő közlekedési lámpákkal lehet majd szabályozni és ezzel gyorsítani a csomóponton áthaladó forgalmat: amikor a reggeli csúcsidőszakban Alsó felől a kocsisor a zöld jelzésre megindul Káposztásmegyer felé, a Külső Szilágyi út keresztirányú forgalmát piros lámpa állítja majd meg, és ezáltal az aluljáróból érkezők mindkét irányba akadálytalanul tudnak kihajtani, ezzel az aluljárón való ellentétes irányú haladást sem akadályozva. A lámpa ugyanígy rendszerezve tereli majd a közlekedést Káposztásmegyerről Dunakeszi irányába is, ennek az az előfeltétele, hogy a villamosvégállomás felől az aluljáróba érkező kocsikat már kint a Külső Szilágyi úton megállítsa a lámpa, ugyanis az Auchan felől csak így tudnak – zöld jelzés alapján – besorolni és akadálytalanul behajtani az aluljáróba tartó autók.

– Érthető és világos. Hol tart tehát most a projekt?

– A kivitelezés előtti utolsó fázisban. Már nem kívánok túl messzire visszatekinteni, de tényként azért rögzítsük: mivel Újpestnek egyáltalán nem volt érdeke ennek a csomópontnak a rendezése, éveken keresztül késleltette annak megvalósítását. A megállapodás a két önkormányzat között tavaly nyáron végül megszületett, s azóta lezajlott a szükséges engedélyek, hozzájárulások beszerzése, elkészültek a különböző hatóságok által előirányzott tervmódosítások. A műszaki tervek engedélyeztetéséhez még egy utolsó feltételre volt szükség: a terület vagyonkezelőjének, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nek a tulajdonosi hozzájárulása váratott magára. Nehezítette a helyzet megoldását az a szándékunk, hogy Dunakeszi fővárosi területen végezzen beruházást saját polgárai érdekében, hiszen az államigazgatásban erre nincs gyakorlat. Így az MNV Zrt.-vel folytatott tárgyalásokon új konstrukciót kellett kitalálni. Hosszú idő után az MNV Zrt. megküldte a dunakeszi önkormányzat részére a Dunakeszi alsó és Káposztásmegyer közötti csomópont kiépítése kapcsán megkötendő együttműködési megállapodás-tervezetét, így a képviselő-testület július végén dönthetett a tervezet aláírásáról. Úgy fest, innentől már szabad út vezet a tervek engedélyeztetéséhez. Dunakeszi önkormányzata változatlanul azon dolgozik, hogy a csomópont átalakításának kivitelezése még ebben az évben megkezdődjön. Ami pedig az újpesti feladatvállalást illeti, Déri Tibor negyedik kerületi polgármester egy februári lakossági fórumon erősítette meg a nyilvánosság előtt feltett kérdésemre, hogy – idézem – „megnyugodhatnak a dunakesziek, a csomópont átalakításából minket illető rész be is van tervezve az idei költségvetésünkbe, a fejlesztést megvalósítjuk.” Ha így lesz, azzal régóta vágyott fejlesztés valósul meg jelentős dunakeszi forrásokból is, rendkívüli módon nem városunk területén, de mégis leginkább a dunakeszi lakosok mindennapjait pozitívan befolyásoló módon.

 

 



(za) Dunakanyar Régió

| Impresszum | Médiaajánlat | Jogi nyilatkozat | Közlemény |

© 2024 Dunakanyar Régió - Közéleti Újság Online Kiadása

Legfrissebb hírek

| Következő 15 |