-Az új tulajdonosok komoly szerepet szánnak a Dunakeszi Járműjavítónak, amelyben továbbra is 10 százalék tulajdonrészt birtokolnak a munkavállalók – szögezte le a beszélgetés elején Wein András, aki elmondta: a TMH Hungary Invest Zrt. Magyarországon bejegyzett cég, amelyben a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. (MA-VAG), a magyar magánbefektetők vasútiparba történő befektetését koordináló és irányító szervezete az egyik tulajdonos. A másik tulajdonos, a Transmashholding Csoporthoz tartozó Transmashholding International AG, mely egy Zürich melletti svájci bejegyzésű cég. A Dunakeszi Járműjavító 90 százalékos tulajdonát, 45-45 százalékos tulajdonosi arányban a magyar befektetői csoport és a nemzetközi befektetésre szakosodott járműipari csoport képviseli a 10 százalék dolgozói MRT pakett mellett.
Wein András, a Dunakeszi Járműjavító ügyvezető igazgatója
- Az egyiptomi projektre vonatkozó szerződést 2018-ban írták alá kollégáink, a Transmashholding Hungary Kft. nevében. 1300 vasúti kocsit gyártunk az egyiptomi államvasút részére. 2020 júniusától kezdődően 2023 végéig 40 hónap alatt kell ezt az 1300 vasúti kocsit leszállítani – ismertette az 1 milliárd eurós üzlet szakmai részleteit az ügyvezető.
Az öt műszaki típust képviselő vasúti kocsik két telephelyen, az oroszországi Transmashholding tveri vagongyárában és a Dunakeszi Járműjavítóban készülnek.
- A Dunakeszi Járműjavító két típusból összesen 680 kocsit készít, míg az oroszországi gyárunkban három típusból 620 kocsit gyártunk és szállítunk a megrendelőnknek. A dunakeszi üzem műszaki feltérképezése és a szükséges technológiai fejlesztések előkészítésével párhuzamosan elkezdődik az intenzív munka. A tulajdonosok jelentős összeget invesztálnak a gyár fejlesztésére, a környezet szépítésére, a munkakörülmények javítására. Idén szeptemberben kezdjük el a gyártást, melynek eredményeként novemberben négy kocsi kiszállítását tervezzük. A következő hónapban 6, azt követően 8-10 kocsi átadása szerepel a tervünkben. 2021 második felében érjük el csúcskapacitásunkat, amikor havonta 25 kocsi gördül ki a Dunakeszi Járműjavítóból. Onnantól kezdve nagyjából az utolsó hónapig, 2023 végéig folyamatosan havi 25-25 új járművet indítunk el a kikötőbe, hogy behajózzák az egyiptomi célállomás felé.
Érdeklődésünkre Wein András kiemelte: egy ilyen nagy volumenű projekt eredményes megvalósítását csak széles körű szakmai együttműködés keretében, a szakmai gárda létszámának növelésével lehet sikeresen megoldani. Előrehaladott tárgyalásokat folytatnak hazai és külföldi beszállítókkal.
- Az elején csak szerelési feladatokat látunk el, amely a második lépcsőben kiegészül a kocsik festésével, a harmadik fázisban érjük el a teljes járműgyártási képességünket. A magyar szellemi és műszaki kapacitás bevonására jó példa, hogy már induláskor a Magyarországon gyártott forgóvázakat építjük be az első 120 kocsiba. Dunakeszin lesz pl. az a központi telephely, ahonnan az oroszországi gyárat is ellátjuk forgóvázzal. Nagyon számítunk a magyarországi cégek együttműködésére, de már tárgyalunk pl. a teljes fékrendszert gyártó német KNORR-BREMSE-vel is, amely magyarországi telephelyéről látja a dunakeszi és a tveri üzemet alkatrészekkel. De említhetem a dél-afrikai klímás céget is, amely már alakítja ki telephelyét Magyarországon. Nagyon remélem, hogy a már most is együttműködő magyar beszállító cégek körét bővíteni tudjuk az újabb és újabb alkatrészek gyártásának megrendelésével.
A Dunakeszi Járműjavító ügyvezető igazgatója külön is hangsúlyozta, s egyben reményét fejezte ki, hogy az üzem eddigi partnerei – köztük a MÁV-Csoport, a MÁV-Start – továbbra is bizalmat szavaznak a nagy múltú, jelentős fejlesztések előtt álló üzemnek.
-Itt állnak a kétszintes KISS fantázianevű Stadler motorvonatok – mutatott ki az igazgatói ablakon -, melyek végszerelésében veszünk részt. Továbbra is szeretnénk fenntartani a jó kapcsolatot a MÁV-Csoport-tal, jelenleg érvényben van az úgynevezett fővizsga-keretszerződésünk, és indultunk a 2021-24-es időszakra szóló közbeszerzésen is – húzta alá Wein András. Az ügyvezető igazgató kifejtette: az orosz és a magyar tulajdonosok az egyiptomi megrendelés mellett újabb jelentős projektek előkészítésén dolgoznak.
- A legfontosabb célunk, hogy Dunakeszin stabil, jó minőségű munkát végző, európai hírű, nagy járműgyár jöjjön létre, amely biztosítja a ma már itt dolgozó és még több majdani kolléga megélhetését, szakmai kiteljesedését – hangsúlyozta Wein András, aki műszaki és közgazdasági diplomával a zsebében egész szakmai életét a vasút környékén töltötte, hiszen 16 évig egy német cégnél vasúti járműrendszerekkel foglalkozott, majd az utóbbi hét évben az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) kötelében töltött be vezető beosztásokat.
Vetési Imre (Dunakanyar Régió) Fotó: KesziPress
|