A közel egy évszázados vasúti személykocsigyártó- és javító Dunakeszi Járműjavító Kft. tulajdonosai és dolgozói az európai hírű üzem 95. születésnapján megünnepelték azt is, hogy immár egy éve a TMH Hungary és a Magyar Vagon Zrt. a tulajdonosa hazánk meghatározó kötött pályás kocsikat gyártó vállalatának. A nagy múltú üzem szakmai teljesítményéhez méltó kettős ünnepet július 9-én tartották, melyen jelen volt Tuzson Bence államtitkár, a város országgyűlési képviselője, Ashraf Elmoafi, Egyiptom magyarországi nagykövete, a dunakesziekkel ünnepelt Kirill Lipa, a TMH vezérigazgatója, Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Magyar Vagon Zrt. igazgatóságának elnöke, és Dióssi Csaba, Dunakeszi polgármestere.
Az ünnepség a Dunakeszi Szimfonikus Zenekar nívós műsorával vette kezdetét, majd Wein András, a Dunakeszi Járműjavító Kft. ügyvezető igazgatója köszöntette a dunakeszi üzem tulajdonosait, a meghívott vendégeket, a Járműjavító dolgozóit.
A kedves hangvételű köszöntő után újra a Farkas Pál karmester által dirigált szimfonikusoké volt a főszerep, akik egy közkedvelt polkának, ifjabb Johann Strauss Kiránduló vonat című művének briliáns tolmácsolásával szereztek örömteli perceket az ünneplőknek.
- Wein András ünnepi beszédében bejelentette, hogy május 23-án, a Dunakeszi Járműjavító hivatalos születésnapján szerették volna megtartani az ünnepséget, mivel 95 évvel ezelőtt ezen a napon alakult meg az üzem közel nyolcszáz dolgozóval. A mai vállalat elődje, a Dunakeszi Főműhely 1926. május 31-én kezdte meg a termelést, vasúti személykocsik gyártásával és karbantartásával foglalkozott. Eleinte favázas kocsik készültek Dunakeszin, majd később, a II. világháború után – mint fogalmazott – úgynevezett munkásszállító vagonokat, a BHH kocsik sokaságát gyártották. Az 1950-es évek óta több mint 2700 új vasúti kocsi készült Dunakeszin.
- Dunakeszin tradíciója van az új kocsik gyártásának – mutatott a kivetítőn látható Ose kocsira, melyet a görög vasútnak gyártottak az athéni olimpiára. A legtöbb kocsit a MÁV vásárolta meg, de a dunakeszi kocsik megrendelői között volt például a szomszédos Ausztria, és a távoli Ausztrália is – ismertette az ügyvezető igazgató, aki érdekességként elmondta, hogy – az üzem területén kiállított – Aranyvonatot kétszer készítették el, először 1938-ban, majd 2020-ban, amiért köszönetet mondott kollégáinak.
Wein András elismeréssel beszélt a korszakalkotó személyiségekről, akiknek köszönhetően az üzem mellett felépült a napjainkban is építészeti gyöngyszemként emlegetett kolónia, az iskola, a templom, az önképző egyesületek, kulturális csoportok és a vasutas sportegyesület szerepéről. – Egy új élet, egy új rendszer indult be, melynek a járműjavító volt a szellemi központja – mondta.
A múltidézés után mérföldkőnek nevezte az új tulajdonosok érkezését, akikkel 2020. június 9-e óta dolgoznak együtt. – Egy hónappal később, július 9-én érkezett az üzembe az első egyiptomi megrendelés. A projekt keretében gyártott első négy kocsit idén februárban, Alexandriában adtuk át az Egyiptomi Állami Vasútnak, az ENR-nek. Az 1300 kocsiból 700 darabot Dunakeszin gyártunk, melyből 50 már elkészült – ismertette. Mint arról már lapunkban is beszámoltunk, az 1300 kocsi gyártására szóló 1 milliárd eurós megrendelésből 600 kocsi a THM oroszországi tveri üzemében készül.
Wein András megerősítette: a Dunakeszi Járműjavító számára fontos a hazai igények színvonalas kiszolgálása, a meglévő járműflották karbantartása is. – Örömmel mondhatom, hogy tavaly eredményesen pályáztunk, és négy év alatt 403 kocsi javítását, karbantartását, a fővizsgával járó feladatokat végezzük el a MÁV-Starttal kötött megállapodás alapján. A projekt összértéke 32 milliárd forint – hallhattuk.
Az ügyvezető igazgató az elmúlt egy évben végzett közös munkát rendkívül eredményesnek nevezte, melyért köszönetét fejezte ki kollégáinak és az üzem új tulajdonosainak. – További 95 évet kívánok magunknak – zárta ünnepi beszédét Wein András.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter videoüzenetben köszöntette az ünneplőket, aki úgy fogalmazott, hogy a Dunakeszi Járműjavító két ok miatt is közel áll a szívéhez: „Egyrészt azért, mert én is itt élek, és fontosnak tartom, hogy a városban legyenek olyan vállalatok, amelyek nemzetközi szinten is versenyképesek, amelyek sok száz embernek tudnak kiszámítható munkát, és kiszámítható megélhetést adni. Másrészt azért, mert vasutas családból származom, gyerekkoromat áthatotta a vasút, a vonatok szerepe, így minden, ami a vasúttal kapcsolatos, ösztönösen kedves a szívemnek.” Megtiszteltetésnek nevezte, hogy közreműködhetett egy olyan gazdasági sikerben, amely a Dunakeszi Járműjavítóhoz kötődik. Felidézte, hogy hosszú évek tárgyalásai után sikerült megkötni a magyar közlekedési ipar egyik legnagyobb nemzetközi megrendeléséről szóló szerződést. Szijjártó Pétert gratulált az üzem 95. születésnapjához, és további sok sikert kívánt!
Tuzson Bence, a város országgyűlési képviselője arról beszélt, hogy Dunakeszinek három ikonja van: a repülőtér, az évszázados múlttal büszkélkedő lóversenypálya, és a Dunakeszi Járműjavító, amely megkerülhetetlen, hiszen a település fejlődése, kultúrája, és a lakosság létszámának növekedése is kapcsolódik az üzem működéséhez.
– Itt épült meg az ország első vasútvonala, és az sem véletlen, hogy a járműjavító idetelepült, amelynek hullámzó volt a teljesítménye. Erős volt a kezdet, de arra is emlékszem, amikor 2014-ben országgyűlési képviselőként szembesültem azzal, hogy alig volt munkája az üzemnek – húzta alá.
Tuzson Bence felidézte, hogy minden erejükkel arra összpontosítottak, hogy legyen munka, mert mint fogalmazott: „minden van, ha munka van”.
– 2014-ben a magyar kormány úgy döntött, hogy ezt az állapotot felszámolja, és megvásárolja a gyárat. S akkor elindult egy folyamat, melynek eredményeként megteltek a gyártósorok. Világossá vált, hogy a magyar gazdaságnak akkor van jövője, ha nagy nemzetközi projektek érkeznek hazánkba – közölte. Az üzem jövője szempontjából kiemelkedő jelentőségű volt Orbán Viktor 2016-os egyiptomi tárgyalása, melynek eredményeként megszületett az 1300 kocsi gyártásáról szóló megállapodás – hangsúlyozta Tuzson Bence, aki hozzátette: a magyar vasúti iparnak komoly múltja van Egyiptomban.
- Egy éve, az új tulajdonosok érkezésével a magyar vasúti ipar új fejezetéhez érkezett, hiszen olyan megrendeléshez jutott Magyarország, amilyenhez korábban még soha – mondta az országgyűlési képviselő, aki szerint a kedvező folyamatok eredményeként a gyár a magyar ipar ékességévé vált.
Ashraf Elmoafi, Egyiptom magyarországi nagykövete örömét fejezte ki, hogy jelen lehet a magyar vasút egyik főalapító üzemének a jubileumi születésnapján. – Az iparág történelmi együttműködést ápol Magyarország és Egyiptom között. Nálunk „magyar gyorsnak” nevezik az emberek a hazánkban közlekedő vasúti kocsikat – mondta. Gratulált az orosz THM és a Dunakeszi Járműjavító gazdasági és szakmai együttműködéséhez, amely garancia az 1300 vasúti kocsi színvonalas gyártására. – Ez a legnagyobb kereskedelmi, gazdasági együttműködés Magyarország és Egyiptom között, amely a legnagyobb projekt a magyar vasúti kocsigyártásban – jelentette ki az egyiptomi nagykövet, aki köszönetet mondott a közreműködőknek, az üzem dolgozóinak a tervszerű és minőségi munkáért.
Kirill Lipa, a TMH vezérigazgatója baráti hangvételű ünnepi köszöntőjében gratulált az üzem 95. születésnapjához, és azt kérte, legyenek büszkék arra, amit elértek. Köszönetet mondott mindazoknak, akik részesei a közös egyiptomi projekt sikeres megvalósításának. – Ez a projekt minden tekintetben egyedülálló, három ország vezetői vettek részt azokon a megbeszéléseken, amelyek végül is a megállapodáshoz vezettek – emelte ki Kirill Lipa.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Magyar Vagon Zrt. igazgatóságának elnöke elmondta, hogy egy éve azt vállalta a magyar tulajdonosi kör nevében, hogy a Dunakeszi Járműjavító új pályára áll, az eredményes működéshez biztosítják a szükséges anyagi forrást, az együttműködést és támogatást az együttműködő partnerekkel, miközben a magyar nemzeti érdek érvényesül. – Büszkén mondhatom, hogy mindezek teljesültek. Nekem is elszorult a torkom, amikor magyarként átadtuk februárban Kairóban a Magyarországon gyártott első szerelvényeket. Célunk, hogy a Dunakeszi Járműjavítót Közép-Európa meghatározó gyártó- és karbantartó szolgáltató egységgé növeljük – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf, aki azt kérte, hogy közösen becsüljék meg azt az értéket, ami 95 év alatt született a dunakeszi üzemben.
Az ünnepi beszédek után megtekinthették a gyár életét bemutató kisfilmet, majd a Talamba Ütőegyüttes fergeteges koncertjét élvezhették az ünneplők.
A hatalmas születésnapi tortát Wein András szelte fel, akivel együtt a politikusok és a két vállalat vezetői az újabb sikeres 95 év reményében emelték magasba a pezsgős poharat.
Vetési Imre
Fotó: KesziPress