oktatás

Köd, eső, jég Formabontós módra

Van egy hely Gödön, ahol ködöt, esőt, jégkristályokat, rakétát, hőlégballont, tűzoltóhabot készítenek és még hegységeket is ízletes karamellből. A Formabontó 2017 óta alternatívája a hagyományos általános iskolai oktatásnak. Kezdetben tanulóközösségként, a 2022-től pedig iskolaként. – Mitől más ez az iskola, mint a többi? – kérdeztem Dégi Júliát, az iskola egyik alapító tanárát, a Kistudós program megálmodóját.

– Elsődleges célunk, hogy a gyerekek családias, nyugodt környezetben, kis létszámú csoportokban tanulhassanak. Fontos számunkra a tanulók személyiségének és szociális kompetenciáinak fejlesztése. Emellett magas színvonalú természettudományos képzést biztosítunk a Kistudós programon keresztül. Egyszerre labor, műhely és műterem, ahol a pedagógusok és gyerekek kísérletező kedve minden területen kibontakozik.

Dégi Júlia, az iskola egyik alapító tanára

– Mit takar a Kistudós program?

– A foglalkozások célja, hogy a gyerekek testközelből ismerjék meg a szűkebb és tágabb környezetükben működő természeti jelenségeket, azok keletkezését, lefolyását. Fel szeretnénk kelteni természettudományos érdeklődésüket, és képessé tenni őket saját megfigyelések és kísérletek végzésére, lejegyzésére, értelmezésére. Így nyitottabbak lesznek környezetük problémáira, s megoldások keresésére. Immár másodszor rendeztük meg iskolánkban a Tudományos Forgatagot, melyen a formabontós gyerekek kísérleteket mutattak be önállóan. A rendezvényt ezúttal Kammerer Zoltán polgármester úr nyitotta meg, sőt, az első rakétakísérletet el is végezte. A gödi városi gyereknapon is volt egy csapatunk, akik élőben mutatták be a meghökkentő és látványos kísérleteket.

– Azt hallottam, hogy külsős érdeklődő gyerekeknek is szerveztek ilyen foglalkozásokat.

– Igen. Népszerű szakkörünk, a Kistudós szakkör, ahol 5-9 éves gyerekeket vezetünk be a kísérletezés rejtelmeibe. Ide bárkit szívesen várunk, akit kicsit is érdekel az, hogy mi, hogyan és miért működik a természetben.

– Idén egy 18 hónapot átfogó nemzetközi együttműködésre is vállalkoztatok, mely szintén erre a témakörre épül.

– Az Erasmus+ program (Projekt – 2023-2-HU01-KA210-SCH-000181434) keretében, mint koordinátor intézmény, pályáztunk egy szerbiai és egy erdélyi iskolával együtt. Május 31-én nálunk volt az első találkozó, ahol megállapodtunk a feladatokban, témákban, határidőkben. Mi a nyáron elkészítjük a tűz, a víz, a levegő és a föld témakörökhöz kapcsolódó élményórák terveit, amiket a partnerek a jövő tanévben kipróbálnak, letanítanak, majd az együttműködés zárásaként megbeszéljük a tapasztalatokat. Júniusban már videóra is vettük az órákban szereplő izgalmas kísérleteket.

– Akkor, ha jól értem, az általatok kifejlesztett Kistudós program szakmai tapasztalatait adjátok át, illetve a visszajelzésekre építve fejlesztitek tovább, hogy mások által is használható természettudományos tananyagtartalmakat állítsatok elő. Szakmai bázisként fogjátok össze a munkát, amit később szívesen megosztotok más iskolák pedagógusaival is.

– Pontosan ez a célunk, hiszen fő arculata iskolánknak az élményalapú természettudományos képzés. A jövő évi Tudományos Forgatag már nemzetközi esemény lesz, amire a környékbeli magyar iskolákat is szeretettel várjuk.

– Kívánok nektek ehhez kitartást, jókedvet, érdeklődő gyerekeket és fogékony, nyitott, támogató szülőket.

Balogh Edit

Még szintén érdekelheti...