Már megszokhattuk, hogy „radnótis” diákok regionális és országos tanulmányi – vagy sportversenyeken rendre kiemelkedő sikereket érnek el. Ők valamennyien a Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium sikerlistáját gazdagítják. Legutóbb három érettségi előtt álló diák ért el első helyezést egy különleges, történelemmel foglalkozó országos versenyen.
Nyolcadik alkalommal rendezte meg a Mathias Corvinus Collegium (MCC) és a CaseSolvers csapata az Országos Középiskolai Problémamegoldó Versenyt (OKPV). A nem mindennapi megmérettetésen a múlt év novemberi regisztráció után az első online tréninget követően a regionális fordulót is sikerrel abszolválva a március 26-án megrendezett ugyancsak online döntőn 32 csapat közül első helyezést ért el Szmolár Botond, Bagu Ádám és Pifkó Barna (12.b.), vagyis a „Deus ex machina” csapat. Sikerük rangját növeli, hogy a versenyen több mint háromszáz középiskolás fiatal „állt rajthoz”. A győztesekkel beszélgettünk.
Botond: Négy éve már minden évben elindulunk ezen a versenyen. Két éve megnyertük, idén ismét sikerült nyerni. Amikor először belefogtunk, a történelem tanárunk hívta fel rá a figyelmet.
Ádám: Egy osztályba járunk, Botond emelt szintű történelem szakos, én középszintű történelem szakos vagyok, de amikor Boti szólt, hogy szükség lenne csapattársra, csatlakoztam hozzájuk.
Barna: Minden évben online fordulóval indul a verseny, ez nem igényel felkészülést, de ezt követően a regionális és az országos döntő már igen. Megkapjuk 120 órával a verseny előtt az esettanulmányt, és elkezdődik a források gyűjtése, ötletelése és a prezentáció kidolgozása. Ez napi több órai munkát igényel. Idén a regionális döntő témája a Velencei köztársaság volt, a döntőn pedig Mátyás király és a cseh trón volt a téma.
Botond: A verseny lényege, hogy van egy bonyolult történelmi szituáció, melyet elemezni kell, és megtalálni a legjobb megoldást a felmerülő problémákra, kockázatokra. A lényege, hogy bele kell képzelni magunkat egy történelmi szituációba, és átélve az eseményeket, olyan stratégiát, megoldást kell nyújtani, ami sikerre vezet.
Ádám: Ha megkapjuk a témát, utána olvasunk a történelmi háttérnek, próbáljuk legalaposabban körüljárni az adott történelmi szituációt, és ha arra jutunk, hogy a megoldás fedi a valós történelmi eseményeket, akkor nyilván ezen az úton indulunk el. De volt már olyan eset, amikor teljesen szembe mentünk azzal, ami történt, és ezt próbáltuk meg alátámasztani, hogy miért jutottunk arra a megoldásra.
Barna: A versenynek az az alapja, hogy az esettanulmány időpontjáig minden, ami megtörtént, szent és sérthetetlen, de utána mi írjuk a történelmet. Figyelembe vesszük az erőforrásokat, az akkori körülményeket felhasználva bármilyen irányba elindulhatunk, és szinte végtelen jó megoldás keletkezik, de ezek közül egyet kell megfelelően alátámasztani. Ezért is problémamegoldó a verseny.
Botond: A versenyen való részvételhez kell egy alapvető érdeklődés a történelem iránt, mert általában olyan témákat adnak, amelyek inkább különlegesek. Kitartónak kell lenni, mert nagyon hosszú az egy hét, amely alatt elkészül az esettanulmány, rengeteg történelmi hátteret dolgozunk fel nagyon rövid idő alatt. Ha valaki jó történelemből, az nem elég, az is kell, hogy kitartó legyen, tudjon csapatban dolgozni. A történelmi tudás csak egy része a versenyen való szereplésnek, és nagyon sokat számítanak azok az apróságok, amitől egy jó prezentáció fel tud épülni.
Ádám: A történelem a keretét adja a munkának, fontos. hogy ki tudjunk lépni a saját határaink mögül, merjünk kreatívak lenni, de tudjunk a valóság talaján maradni.
Barna: Amint említettük, a döntőben Mátyás király volt a téma. Az esettanulmány azt a részt emelte ki, amikor a cseh rendek egy része Mátyást királlyá választotta, a rendek másik része Jagelló Ulászlót hívta be az országukba. A döntés számunkra az volt, hogy idehaza rendezzük a belpolitikát vagy törekedjünk Csehország felé. Elég bonyolult esettanulmány volt rengeteg európai tényezővel, szereplővel, de végül is sikerült jól megoldani.
Botond: A versenyt nehezítette, hogy online térben kellett dolgozni hármunk között is. A prezentáció úgy készült, hogy személyesen nem találkoztunk, folyamatos video hívásban voltunk, ehhez megvolt a technikai háttér, de hiányzott a személyes együttlét. Az előadásnak is az adta a nehézségét, hogy egy kamerának kellett beszélni és ezt nézte a zsűri. Nem volt közönség, nem láttuk a zsűrit, hiányzott a szemkontaktus, a jelenlét varázsa. Az első hely díja egy négy napos prágai utazás, ami talán a nyáron meg is valósulhat.
Ádám: Feltétlen megemlítjük felkészítő tanárainkat, akik időt, energiát áldozva rengeteget segítettek a felkészülésben. Lutter Andrásné Hegedűs Ildikó, Szűcsné Stadler Lilla és Molnár Gyula, nekik nagyon sokat köszönhetünk.
Botond: Mivel közeledik az érettségi, a többi tanárunktól is sok segítséget kaptunk, hogy a felkészülés mind a versenyre, mind az érettségire zökkenőmentes legyen.
A sikeres érettségi után Szmolár Botond közgazdász pályára készül, Bagu Ádámot az informatika érdekli, Pifkó Barna még nem döntött, vagy mérnök-informatikus vagy villamosmérnök szeretne lenni.
Katona M. István (Dunakeszi Polgár)
A szerző felvétele