A Független Horvátország létrehozásával Teleki Pál megakadályozhatta volna, hogy Magyarország belesodródjon a II. világháborúba – részben ezzel a megoldással nyerte meg a Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium csapata az Országos Középiskolai Problémamegoldó Versenyt.
Az OKPV nemcsak abban különbözik más történelem versenyektől, hogy a lexikális tudás helyett stratégia gondolkodásra sarkallja a diákokat, hanem abban is, hogy egyetemisták szervezték. A verseny szakmai hátterét a Mathias Corvinus Collegium és a Case Solvers biztosította azzal a céllal, hogy a tizenévesek merjenek kritikusan gondolkodni, a versenyt szervező egyetemisták pedig gyakorolhassák az MCC Vezetőképző Akadémián tanult irányítási és döntéshozói módszereket.
Januárban kezdődött az ország legnagyobb, középiskolásoknak szóló, problémamegoldó történelemversenye, röviden az OKPV, amire több mint 200 csapat jelentkezett. A megmérettetés lényege, hogy a diákok olyan sorsfordító problémákat oldjanak meg, amelyeket a múltban a legnagyobb királyoknak és hadvezéreknek nem sikerült. Az esetoldás nem része a hagyományos oktatásnak, ezért annak alapjait egy ingyenes online tréningből ismerhették meg a fiatalok. Az online és regionális fordulókból a legjobb 32 csapat jutott az országos döntőbe, amit a napokban tartottak Budapesten.
Az idei eset témáját 5 nappal a döntő előtt kapták meg a diákok: Teleki Pál miniszterelnök székébe kellett képzelniük magukat. Adolf Hitler a Délvidék visszacsatolását ígérte 1941 tavaszán a magyar kormánynak, cserébe azt kérte, Magyarország rúgja fel az örökbarátsági szerződést és vegyen részt Jugoszlávia lerohanásában. Teleki Pál miniszterelnök – aki mindenáron távol akarta tartani az országot a II. világháborútól – nem tudta feloldani ezt az ellentmondást, és április 3-án hajnalban véget vetett életének.
A nyertes Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium csapata szerint a magyar kormánynak rövid távon együtt kellett volna működnie a Harmadik Birodalommal Jugoszlávia lerohanásában és Horvátország függetlenségének proklamálásában. Ez ugyanis stabilizálta volna a Balkánt és biztosította volna Magyarország semlegességét. A diákok ezzel a megoldással egy 4 napos kirándulást nyertek Rómába.
„Az OKPV abban különbözik más történelem versenyektől, hogy a lexikális tudás helyett logikai és stratégia gondolkodásra sarkallja a diákokat” – mondja Komjáti Jázmin Anna, az OKPV projektvezetője, aki néhány évvel ezelőtt még ő maga is versenyző volt. Az MCC Nemzetközi Kapcsolatok Iskola hallgatója kielemelte, mind a nyolcan, akik ezt a versenyt szervezték, sokat tanultak arról, milyen kihívásokkal kell szembenéznie egy vezetőnek az üzleti életben, és azokat hogyan lehet eredményesen kezelni.
A Mathias Corvinus Collegium és a Case Solvers célja, hogy problémamegoldó fiatalokat képezzen, illetve platformot teremtsen a pályakezdők és a munkaerőpiac szereplői között. Az Országos Középiskolai Problémamegoldó Versenyt azért indították el 10 évvel ezelőtt, hogy a fiatalok már középiskolás korban elsajátíthassák a problémamegoldás, a strukturált problémakezelés alapjait, valamint a prezentációs készség és a csapatszellem jelentőségét.
I. helyezett: Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium
Csapattagok: Dervalics Máté, Farkas Pál, Kozsán Balázs
Felkészítő tanár: Kozma Éva
Forrás: www.lounge.hu