Dunakeszin közel száz éve működik a vasúti személykocsi gyártásában és felújításában országos hírnevet szerző üzem, amely az elmúlt évtizedek során – a kiváló mérnökök és szakmunkások teljesítményének köszönhetően – kivívta a nyugat-európai szakmai- és befektető vasúttársaságok elismerését is.
A Dunakeszi Járműjavító fennállásának egyik legjelentősebb korszaka kezdődött el tavaly júniusban az által, hogy THM Csoporthoz tartozó TMH International AG és a Magyar Vagon Zrt., többségi tulajdonába került, és elnyerte az Egyiptomi Nemzeti Vasúttársaság (ENR) 1300 vasúti személykocsi gyártására kiírt projektjét.
Az egymilliárd euró – 350 milliárd forint – értékű megrendelésből a Dunakeszi Járműjavító 678 vasúti személykocsi gyártására kapott megbízatást, míg a fennmaradó 622 jármű a THM International oroszországi Tver-i üzemében készül el.
Az orosz-magyar konzorcium a magyar ipar történetének egyik legnagyobb exportprojektjét valósítja meg a Dunakeszi Járműjavító révén, ahol már elkészült az első négy egyiptomi kocsi.
A jeles eseményt egy emelkedett hangulatú ünnepséggel tették emlékezetessé a dolgozók és az egyiptomi partner számára február 9-én. Wein András, a Dunakeszi Járműjavító ügyvezető igazgatója közvetlen hangvételű ünnepi beszédében a négy új kocsi „születését” – miközben megköszönte munkatársai teljesítményét – „a mi közös gyerekünknek” nevezve utalt egy új, reményteljes korszak kezdetére is.
Felidézte a projekt beindításának munkafázisait, a kezdeti időszakban jelentkező nehézségeket, melyeket közös összefogással sikeresen oldottak meg a megrendelő megelégedésére. A négy új kocsi február 10-én saját kerekén útnak indult a szlovéniai tengeri kikötőbe, Koperbe, ahol behajózzák őket, hogy jó egy hetes hajóút után megérkezzenek Alexandriába, ahol február 23-án az üzem képviselői ünnepélyesen adják át az Egyiptomi Nemzeti Vasúttársaságnak.
- A Dunakeszi Járműjavítóban – a most útnak induló négy kocsin kívül – 2023 őszéig még 674 kocsit készítünk el egyiptomi partnerünknek. A 47 darab direktventillációs kocsi gyártásával várhatóan júliusban végzünk. Ezt követően kezdjük el a másod-, és harmadosztályú klímás kocsik gyártását, összeszerelését – ismertette Wein András, aki ünnepi beszédében köszönetet mondott orosz partnerüknek az együttműködés során nyújtott szakmai támogatásért, az anyagellátásért és a dokumentáció átadásáért.
A mai nap egy nagyon különleges alkalom, mert egy egyedi együttműködés termékét ismerhettem meg, ami különös nagyságrendű Egyiptom és Magyarország kapcsolatában – jelentette ki Ashraf Elmoafi, Egyiptom budapesti nagykövete.
A diplomata a hatvanas évek gazdasági kapcsolatainak értékét és jelentőségét hangsúlyozva felidézte, hogy a magyar motorvonatok mit jelentettek az Egyiptomi Állami Vasúttársaság és az egyiptomi emberek mindennapi életében.
- Annak idején az egyiptomi köznyelvben, ha valaki azt mondta: én egy magyar vonattal fogok utazni, akkor az egyet jelentett azzal, hogy gyorsvonatra száll. Remélem, hogy ez a mostani eredmény és együttműködés ennél még magasabb szintű kooperációhoz vezet, mint ami az 1960-as években a magyar vasútgyártás egyiptomi megrendelését jelentette – emelte ki Ashraf Elmoafi. Egyiptom budapesti nagykövete köszönetét fejezte ki -, mint fogalmazott – az igazán színvonalas és minőségi munkáért.
Az ünnepség végén Wein András és munkatársai az egyiptomi vasúti kocsit szimbolizáló különleges tortával vendégelték meg az egyiptomi delegáció tagjait és az üzem dolgozóit.
Vetési Imre (Dunakeszi Polgár)
Fotó: KesziPress