Októberben ismét nemzetek és kultúrák közötti hidakat építhettek a radnótisok a Balti-tenger partján. Ezúttal a Balti-tenger partján fekvő egykori Hanza-város, Lübeck közelébe utazhatott Demeter Dóra (11.d), Garay Zsófia (11.d), Reznek Laura (11.b), Szabó Csongor (11.b), Szabó Barnabás (11.c) és Zöldi Péter (12.a). A Deutsche Nationalstiftung szervezésében és Erasmus + támogatással megvalósuló SchulBrücke für die Zukunft Europas elnevezésű projekten most két dél-tiroli, egy-egy német, francia, szlovák és román középiskola vett részt Brodtenben.
A kilenc napos rendezvény mindig nagyon jó hangulatban zajlik. Az ismerkedő játékok, a vendéglátó város (Lübeck) megadott szempontok szerinti csoportos felfedezése, valamint a nemzetközi büfébe vitt finomságokon keresztül a résztvevő országok gasztronómiájának megismerése most is már az első együtt töltött nap végére közelebb hozta egymáshoz a diákokat. A szórakoztató feladatok mellett nem hiányozhattak a komolyabbak sem, például a saját lakóhely és iskola innovatív, fenntartható projektekkel történő bemutatása, valamint az otthonról hozott tárgyak prezentálására: hogyan éltek, milyen álmokat dédelgettek, hogyan képzelték el jövőjüket a jelenlevők szülei, nagyszülei, dédszülei. Az idei radnótis tárgyak között volt kisdobos nyakkendő, oklevél, diákolimpiai arany érem, világjáró kabalamackó, dédi porcelánkutyája és nagypapa zsebórája. A felmenőké után a saját jövőkép is szóba került és a tanárok moderálásával kis csoportokban beszélték meg terveiket a diákok.
A fiatalok minden alkalommal nagyon várják az egész napos kirándulást, ugyanis ez az egyetlen nap a projekt során, amikor kevésbé feszes a tempó és a közös program mellett valamivel több szabadidőre is lehetőség nyílik. Most Lübeck óvárosába ment a csoport és látogatást tett a SAME (Solidarity Action day Movement in Europe) nevű hálózatnál, majd az Európai Hanzamúzeum lebilincselő interaktív kiállítását nézték meg a diákok, este pedig a Deutsche Nationalstiftung és a Hermann Ehlers Stiftung „A demokráciának fiatalokra van szüksége” című pódiumbeszélgetésén vettek részt.
A hét második felében a társadalom, a politika, az oktatás és a gazdaság kérdéseit vitatták meg a nemzetközi munkacsoportok. Ehhez önálló minikutatásokat és elemzéseket is végeztek, majd eredményeiket ismertették társaikkal és közös vitára bocsátották azokat. A projekt utolsó részeként pedig négy workshop közül lehetett választani: kreatív írásban, video-újságírásban és filozófiai vitában tehették próbára magukat a diákok. Akiket pedig inkább a rendezvényszervezés hozott lázba, azok a búcsúest fergeteges hangulatú bulijáról gondoskodtak.
A kilenc nap ismét felejthetetlen élményeket, új barátokat, ismeretszerzést, a kommunikációs készségek és a kritikai gondolkodás fejlődését jelentette a résztvevőknek. A véleményeket mi sem jellemzi jobban, mint a hazaérkezés után feltett kérdés: „Jövőre is pályázhatunk a SchulBrückére?”
Felekné Csizmazia Erzsébet tanár