Voks 2024

A 2019-ben megválasztott polgármesterek és képviselők 2024. október 1-jéig maradnak hivatalban

Az Alaptörvény ZÁRÓ ÉS VEGYES RENDELKEZÉSEK 27. pontja értelmében a hivatalban lévő képviselő-testület és polgármester megbízatása 2024. október 1-jéig tart. Az újonnan megválasztott képviselők és polgármesterek megbízatása 2024. október 1-jével kezdődik.

Az új képviselői, polgármesteri megbízatások 2024. október 1-jével történő keletkezése közötti időszak jogilag nem tekinthető átmeneti időszaknak. A tényből következően technikailag nincsenek átmeneti szabályok, a 2019-ben megválasztott önkormányzati képviselők, polgármesterek 2024. október 1-jéig minden hatáskörüket teljes körűen, korlátozás nélkül gyakorolhatják a júniusi önkormányzati választásokat követően is.

 A választás eredményét megállapító választási bizottság a választás eredményének jogerőssé válását vagy – ha az későbbi időpontra esik – a szavazás megismételtetését eredményezhető jogorvoslati eljárások jogerős befejezését követő öt munkanapon belül átadja a megbízólevelet a megválasztott képviselőnek.  Ez Dunakeszin azt jelenti, hogy amennyiben az egyéni választókerületi képviselők eredményéről 2024. június 10-én  meghozott határozat ellen senki sem nyújt be fellebbezést, akkor azok jogerőssé válnak június 14-én, csütörtök 16. 00 órakor. A kompenzációs listáról a HVB pénteken hozza meg határozatát, amennyiben arra sem nyújtanak be fellebbezést, akkor az pedig 2024. június 17-én válik jogerőssé, és öt munkanapon belül kell a megbízóleveleket átadni.

 A 2024 júniusában megválasztott önkormányzati képviselőknek, polgármestereknek 2024. október 1-jéig nincsenek külön jogosítványaik sem a képviselő-testületek, sem a polgármesterek döntéseit illetően.

Minden érintettnek kötelezettsége, hogy a jogszabályokat (helyi rendeleteket) maradéktalanul betartsa. Kiemelten fontos a rendeltetésszerű joggyakorlás követelményének érvényesítése, figyelemmel a Kúria döntésére, mely szerint „Joggal való visszaélés akkor állapítható meg, ha egy jog gyakorlása ugyan nem ütközik semmilyen más konkrét tilalomba, azonban a joggyakorlás jogellenessége azért mutatható ki, mert a jog gyakorlásának e módja nem felel meg a rendeltetésének.”

Nagy dr. Spiegelhalter Renáta jegyző, a Dunakeszi Helyi Választási Iroda vezetője

Még szintén érdekelheti...