Magyarországon egyedülálló képzéseken ismerteti meg az új technológiákkal a pedagógusokat az Apor Vilmos Katolikus Főiskola.
Kapcsolatot teremt az iskola és a munka világa között, segítséget nyújt a tanulási zavarokkal küzdő gyerekeknek, és ami a legfontosabb: nem a tanításra, hanem a tanulásra helyezi a hangsúlyt. A szakemberek szerint többek között ilyen előnyökkel jár, ha az oktatás részévé válik a 3D nyomtatás, a robotika és a virtuális valóság. Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola egyedülálló képzésén a pedagógusok nemcsak e technológiákkal ismerkedhetnek meg, de azt is megtudhatják, hogy hogyan használhatják az iskolai munkában a 3D nyomtatót, a robotokat vagy a VR-szemüveget.
„A 3D modellezés, a robotika, a virtuális valóság és az ezekhez tartozó tudás az iparban ma már alapvető, ezek nélkül nehéz boldogulni. Ehhez képest az iskolákban szinte egyáltalán nem használják ezeket a technológiákat, pedig ha mindez bekerülne az oktatásba, az kapocs lenne a munka világa felé” – mondta Dr. Gyarmathy Éva klinikai és nevelés-lélektani szakpszichológus, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola oktatója.
A főiskola 2022 tavaszán indította el a 3D tanulás szakirányú továbbképzést, amely az országban egyedülálló módon arra készíti fel a pedagógusokat, hogyan használhatják az iskolai munkában a 3D modellezést, a VR-eszközöket és a robotikát. „Ezek az eszközök teljesen más megközelítést kívánnak a pedagógusoktól, a hangsúly ilyenkor ugyanis nem a tanításon, hanem a tanuláson van. A feladat- és projektalapú tanulás során a gyerekeknek tervezniük és alkotniuk kell. Ez egészen más, mint amikor tudást próbálunk a fejükbe tölteni” – magyarázta a szakpszichológus, hozzátéve: 2001 óta hétszeresére emelkedett a tanulási zavarokkal küzdő gyerekek száma, akiknek segítséget jelent, ha az iskolában ezeket az eszközöket is használhatják.
„Ezt a tudást nagyon sok mindenre lehet használni. Van, aki szakköröket indított 3D eszközökkel, más a szenzomotoros fejlesztésbe építi be a 3D modellezést és a robotikát, vagyis a tanulási zavarok enyhítésére is használja, de például a matematikában is nagyon jó eszköz például a függvények vagy a geometriai formák megjelenítéséhez” – sorolta a felhasználási lehetőségeket a főiskola oktatója, hozzátéve: sok iskolában jó ideje van 3D nyomtató, de tudás hiányában nem igazán használták.
Ötéves a budapesti campus
A két féléves szakirányú továbbképzésnek az Apor Vilmos Katolikus Főiskola idén ötéves budapesti campusa ad otthont. A Pesterzsébet kertvárosi részén, 2018 decemberében megnyitott, és számos építészeti szakmai díjjal elismert épületegyüttesben több képzést kínál a hallgatóknak a főiskola: a csecsemő- és kisgyermeknevelő, az óvodapedagógus BA-, valamint a neveléstudomány MA-szak mellett számos olyan szakirányú továbbképzést is elérhető a campuson, amely Magyarországon egyedülálló.
A 3D tanulás mellett ilyen például az atipikus fejlődés szakirányú továbbképzés, amelynek fókuszában az atipikus fejlődési utak – a diszlexia, a diszpraxia, a diszgráfia, a diszkalkulia, a figyelemzavar, a hiperaktivitás, az autizmus spektrumzavarok és a tehetség – állnak. Többek között arra készítik fel a pedagógusokat, segítő szakembereket, hogyan tudják hatékonyan támogatni a különleges bánásmódot igénylő gyerekek fejlődését és tanulását.
Ugyancsak a budapesti campus a helyszíne a meddőséggel küzdő pároknak támogatást nyújtó Anna–Joachim-programhoz kapcsolódó tanácsadói képzésnek. A reproduktívegészség-fejlesztő és meddőségi szaktanácsadói képzést – amely szintén egyedülálló az országban – 2022 tavaszán indította el a főiskola. A négy féléves, BA-diplomára épülő szakirányú továbbképzés célja olyan szakemberek képzése, akik mentálhigiénés vagy lelkigondozói eszközökkel, keresztény szellemiségben vagy arra nyitott módon támogatják a párokat.
Helmeczi-Szabó Fruzsina