Az Erasmus+ program, mely az Európai Unió által támogatott továbbképzési és csereprogram, számtalan lehetőséget kínál mind az oktatóknak, mind a diákoknak a fejlődésre. Miért érdemes részt venni ezeken a pályázatokon, hogyan gazdagítja a résztvevők és az iskola életét?
A pedagógusok lehetőséget kapnak, hogy külföldi tréningeken, konferenciákon vegyenek részt. A legújabb szakmai ismeretek mellett különböző oktatási rendszerek megismerésére, más nemzetiségű kollégákkal történő ismerkedésre, eszmecserére, esetleg későbbi együttműködés kialakítására is lehetőség nyílik. Ezeknek a tapasztalatoknak a révén újszerű tanítási módszereket, technikákat tanulnak, amelyeket saját tanítási stílusuk fejlesztésére is felhasználhatnak.
A diákok gyakorolhatják és fejleszthetik eddig megszerzett idegennyelv-tudásukat, nyitottabbá válnak más kultúrák irányába, miután megismerik azokat, és a közös munka során szélesítik látókörüket. Találkoznak más országokból érkezett hasonló korú társaikkal, akikkel együtt gondolkozva, dolgozva a projektjükön barátságokat köthetnek, életre szóló élményeket szerezhetnek.
Az iskola számára az Erasmus+ program olyan lehetőség, amelynek kihasználásával az oktatás minősége számottevően javul, a tanulók sokat fejlődnek nyelvi, tanulási és szociális készségeikben, befogadóbbakká válnak eddig számukra ismeretlen kultúrákra. Az ilyen nemzetközi projektek nagyban hozzájárulnak az iskolai közösségfejlesztéshez is.
Milyen hidakat kezdtünk el építeni az elmúlt egy évben?
A Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium IV. Béla Király Tagintézménye Úton a jövőnk felé című első Erasmus+ projektje a végéhez közeledik. Hét tanártovábbképzésen vettünk részt és egy tizenkét fős diákcsoportunk utazott Spanyolországba, ahol a fenntarthatóságról tanultak. Tanáraink elsősorban szakmai ismereteiket gyarapították a különböző tréningeken, felzárkózva ezzel az európai uniós trendekhez. Szó került a képzéseken a projekt alapú oktatásról, a nyelvtanítás új módszereiről, a 21. századi készségek fejlesztéséről, mint a kritikus gondolkodás, a kommunikáció, az érzelmi intelligencia és szociális készségek. A tantermen kívüli oktatás keretében múzeumpedagógiai foglalkozás tartásához fontos ismeretekről, ötletekről, továbbá a mentorálás, az értékelés mikéntjéről, valamint a pedagógiai munka nyomonkövetéséről is hallgattak előadásokat kollégáink. Az angol nyelvtanfolyam nem nyelvtanárok részére sem maradt ki a programból, hiszen egy kéttannyelvű gimnáziumban szinte majdnem minden az idegen nyelvekről szól.
Barcelona, Drezda, Malaga, Palermo, Puerto de La Cruz, Prága és St. Julians voltak úti céljaink. ”Hídépítés” kezdődött a portugáliai Azambuja középiskolája, valamint egy malagai középiskola és iskolánk között további együttműködések reményében.
A legnagyobb horderejű utazás, egyben a legnagyobb élmény azonban a diákjaink egyhetes spanyolországi útja volt. Idézet a beszámolókból: „…megnéztük Sevillát, ami egy nagyon szép, élettel teli és barátságos város rengeteg látnivalóval. Ami még Sevillánál is jobban tetszett, az Malaga volt. Szerintem nagyon szép város sok barátságos, segítőkész emberrel és a világ egyik leghíresebb, legszebb tengerpartjával, mindennap voltak óráink a fenntarthatósággal és a spanyol kultúrával kapcsolatban. Ezek mind informatív és érdekes órák voltak, amik kicsit felnyitották a szemünket arról, hogy többet kéne foglalkoznunk a környezetünkkel és a bolygónk megvédésével. Az egyik interaktív órán még fát is ültettünk, úgyhogy nem tértünk úgy haza, hogy ne tettünk volna valamit a bolygónk megőrzése érdekében.” (N. Benedek) „Engem például a spanyol kultúra nagyon lenyűgözött, és az, hogy a nemzetiségek hogyan olvadnak egybe és alkotnak egy nagy csoportot, hogy ennyire befolyásolják más nemzetiségű emberek Spanyolország kulturális tevékenységeit.” (T.Tamara) „Többet nyújtott ez a program, mint amire számítottam, mert szép, kulturált szálláson voltunk, nem voltak annyira megterhelőek az órák, finomak voltak az ételek, és nem hittem volna, hogy ennyire jó csapat leszünk. Ez nekem egy életre szóló utazás volt, annyi élményt gyűjtöttem, hogy mindig emlékezni fogok rájuk.” (H. Nóra)
Írta: Hudacsek Éva projekt-koordinátor, Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium IV. Béla Király Tagintézménye
„A projektet az Európai Unió támogatta. A cikkben elhangzottak nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”