aktuális

2024 elejétől kezdődően ismét teljes műszaki terjedelemben gyártanak vasúti személykocsit Dunakeszin

A MÁV-Start és az Egyiptomi Állami Vasút megrendelése új távlatokat nyitott a Járműjavító működésében.

A Ganz-MaVag International Kft. tulajdonában lévő Dunakeszi Járműjavító Kft. működése kiegyensúlyozott. Közel 750 főnek biztosít munkát a MÁV-Start-tal – a vasúti személykocsik fővizsga javítására – kötött több évre szóló szerződésnek köszönhetően és az Egyiptomi Állam Vasút (ENR) 1350 vasúti kocsi gyártására kiírt tender nyerteseként. A helyi sajtónak adott nyilatkozatában, Schwartz István ügyvezető igazgató az üzem perspektivikus jövőjét vázolta fel, melynek egyik kiemelkedő időszaka 2024-ben veszi kezdetét, amikor hosszú évtizedek után újra teljes műszaki terjedelemben készülnek Dunakeszin a vasúti személykocsik, tehát a járműösszeszerelés mellett a forgóvázkeretek és kocsiszekrények gyártása is a Társaságnál valósul meg.

Schwartz István, a Dunakeszi Járműjavító Kft. ügyvezető igazgatója nyilatkozik a Dunakanyar Régiónak és a Telekeszi TV-nek

A helyi sajtónak adott nyilatkozatában, Schwartz István ügyvezető igazgató az üzem perspektivikus jövőjét vázolta fel, melynek egyik kiemelkedő időszaka 2024-ben veszi kezdetét, amikor hosszú évtizedek után újra teljes műszaki terjedelemben készülnek Dunakeszin a vasúti személykocsik, tehát a járműösszeszerelés mellett a forgóváz keretek és kocsiszekrények gyártása is a Társaságnál valósul meg.

A tavaly februárban kirobbant ukrajnai háború miatt sok minden megváltozott. A háború és az uniós szankciók miatt az oroszországi Transzmasholding (TMH) eladta a magyarországi érdekeltségét a Ganz-MaVag International Kft.-nek. Mint ismert, 2018-ban az akkor még többségi tulajdonos orosz partnerrel közösen nyerte el a Dunakeszi Járműjavító Kft. az 1300 vasúti személykocsi gyártására kiírt egyiptomi tendert.  Az orosz partner a szerződés szerint leszállított 640 vasúti kocsit az egyiptomi megrendelőnek. A 100 százalékban magyar tulajdonban lévő Ganz-MaVag cégeként a DJJ már egyedül teljesíti a megbízás hátralévő részét. Az ügyvezető igazgató optimista, aki szerint szép jövő előtt áll a Dunakeszi Járműjavító Kft., amely a biztató piaci lehetőségek ismeretében jelentős mértékben modernizálja műszaki gépparkját – ismertette Schwartz István.

Az ügyvezető igazgató elmondta, hogy a tulajdonosi szerkezet változása és a szankciók hatása miatt módosították az Egyiptomi Állam Vasúttal kötött szerződést.

– A kereskedelmi szerződésben az eredetileg rögzített 1300 helyett 1350 személykocsi szerepel a közelmúltban kötött megállapodásnak köszönhetően. Dunakesziről első-, másod- és harmadosztályú termes személykocsikat szállítunk, és az új szerződés szerint további 50 klimatizált büfékocsit. A megváltozott körülmények és a rendelt mennyiség növelése miatt a szállítási határidő az eredeti megállapodáshoz képest tíz hónappal hosszabb lett, így a teljes mennyiséget 2024. szeptember végéig kell teljesíteni – ismertette Schwartz István, aki hozzátette: változás az is, hogy a finanszírozók közül az orosz Roszekszimbank kikerült és csak a magyar Eximbank maradt.

A forgóváz kereteket is az üzemben gyártják az új fejlesztéseknek köszönhetően

A kereskedelmi szerződés újratárgyalása során – a többletmegrendeléssel – sikerült százmillió euróval növelni az eredeti szerződés összegét, így a projekt értéke elérte az 1,1 milliárd eurót. Eddig több mint 200 kocsit adtunk át az egyiptomi megrendelőnknek. Jelenleg harmadosztályú klímás kocsik gyártása és szállítása van folyamatban. Egyébként havi 30 kocsi átadását tervezzük.

Schwartz István optimistán jegyezte meg, hogy a honi vasúti személykocsi-javításban 1926 óta – és egykoron a gyártásban is – meghatározó szerepet betöltő üzem kiszámítható pályán halad. Ezt a biztos jövőt alapozza meg a MÁV-Start közel 6,5 milliárd forint értékű éves megrendelése és a jelenleg is „futó” egyiptomi projekt.

Az elnyert megrendelések magas színvonalú teljesítését és a hosszú távú eredményes jövő megszilárdítását szolgálják a közeli hetekben realizált technológiai és műszaki fejlesztések, beruházások is.
– Eddig az egyiptomi kocsik összeszerelését végeztük a különböző beszállítóktól vásárolt alkatrészekből, de az új helyzetben jelentős lépéseket tettünk a komplett vasúti személykocsi gyártásának beindítása érdekében. Ahhoz, hogy a forgóvázkereteket a gyárban előállíthassuk, megvásároltuk a szükséges nagy műszaki jelentőségű gyártó- és hegesztőberendezéseket, hőkezelő kemencét, szerszámokat. Napjainkban üzemelik be a forgóvázkeret megmunkálására alkalmas CNC vezérlésű megmunkáló központot. Mintegy 2 millió eurót költöttünk az új technológiát felvonultató géppark kiépítésére. Eddig a forgóvázaknak csak az összeszerelését végeztük Dunakeszin, ám terveink szerint hamarosan az általunk gyártott forgóvázkeretek és himbák felhasználásával szereljük az ENR-projekt forgóvázait – jelentette ki az ügyvezető igazgató, aki azt is elmondta, hogy a következő lépésként a licencszerződésük alapján decemberben elkezdik a kocsiszekrények összeállítását is.

– Az egyiptomi kocsik komplett gyártása, azaz az összeszerelési tevékenység mellett a a kocsiszekrények gyártása 2024 elején kezdődhet el a Dunakeszi Járműjavítóban – hangsúlyozta a kedvező változást Schwartz István.  

Új fejlesztés a forgóvázkeret megmunkálására alkalmas CNC vezérlésű megmunkáló központ is

– A külgazdasági és külügyminisztérium meghívására ellátogatott a dunakeszi üzembe az egyiptomi közlekedési miniszter, aki nagyon elégedett volt a járműjavítóban szerzett tapasztalatokkal. Nagyon bízunk benne, hogy ez is hozzásegíti majd a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t tulajdonló Ganz-MaVag menedzsmentjét, hogy a projektcéggel együtt sikeresen szerepeljenek a további 500 egyiptomi kocsi gyártására hamarosan kiírásra kerülő tenderen – vázolta fel a biztató jövőt az ügyvezető igazgató, aki szerint azontúl, hogy közel 200 fővel tudják majd növelni a dolgozók létszámát, a MÁV-Start mellett a külföldi megrendelők felé is fel tudja mutatni a Dunakeszi Járműjavító Kft., hogy minden szakmai, és gyártó kompetenciával rendelkezik, ami az új kocsik gyártásához szükséges.

Vetési Imre

Fotó: KesziPress

Még szintén érdekelheti...