Kitekintő

Formálódik a dunakeszi iskolák isztambuli testvériskola-kapcsolata

Kárpáti Zoltán, a Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium igazgatóhelyettese immár négy évtizede sikeresen készíti fel az iskola diákjait a különböző országos földrajzvetélkedőkre és szervezi a külföldi tanulmányutakat és táborokat, melynek egyik nagy értéke – a diákok életre szóló élményén túl – a török-magyar kulturális menedzserrel, Kubilay Karahannal ápolt szakmai kapcsolata, akinek szervezésében Dunakeszi három iskolájának képviselői Sipos Dávid alpolgármester vezetésével Isztambul több iskolájában tettek szakmai látogatást.

A delegáció vezetője elmondta, hogy a török város egyik kerületéből több iskola keres kulturális, sport, és néptánc területeken kapcsolatokat, és Dunakeszi is a kiszemelt települések között van. Az isztambuli látogatáson Dunakeszit a Kőrösi iskolából Tóth Zoltán igazgatóhelyettes és Benkő Szepesi Eszter, az alsós munkaközösség vezetője, a Fazekas iskolából, Papné Szalai Csilla igazgató asszony, a Radnóti gimnáziumot Kárpáti Zoltán igazgatóhelyettes és Majer Tamás tanár, a német munkaközösség vezetője képviselte.

A három dunakeszi iskola pedagógusai három isztambuli iskolában tájékozódtak a török oktatási rendszerről, az állami és magániskolák működéséről, az intézmények felszereltségéről.

Isztambul igazi világváros, melyben hivatalosan 16 millióan élnek, de a vendéglátók szerint 20 millióan lakják a 39 kerületből álló metropoliszt. Sipos Dávid alpolgármestert fogadta a 420 ezer fős Isztambul Atasehir kerület alpolgármestere, akitől – többek között – megtudta, hogy a kerületben 80 ezer diák 300 iskolában tanul, melynek többsége, 220 magániskola.

Az isztambuli tapasztalatok egyik érdekessége, hogy külön helyszínen, egymástól független oktatási intézményben működnek az általános iskola alsó és felső tagozatos osztályai. – Vannak például olyan alsó tagozatos magániskolák, melyek már 4 éves, óvodai kortól kezdődően fogadják a gyerekeket, de az iskolai kötelezettség 6 éves kortól kezdődik.

Az állami iskolák felszereltsége változó képet mutatott, az épületek állapota is sokszínű. Én egy magániskola 16 fős osztályában jártam, ahol az oktatásban nagy hangsúlyt kapott a gyakorlati elemek, a modern eszközök alkalmazása és a kötetlen, alkotó hangulat – ismertette Sipos Dávid.

A küldöttség színes képet kapott az ottani oktatásról, többek között részt vettek egy állami iskolai ballagáson.
– Rendkívül látványos volt – hatalmas LED-fal, vörös szőnyeg, óriási kamerákkal, fénytechnikával, virágokkal – úgy éreztük magunkat, mintha egy Oscar-gálán lennénk – mondta Sipos Dávid, aki szerint nagyon díszes és színvonalas ünnepség volt. A különleges élmények között sorolta a Boszporuszon úszó hajón tartott iskolai bankettet is, amely nemcsak hangulatában, de látványában is óriási élmény volt.

– Mindenhol magyar feliratú plakátokon köszöntöttek bennünket, volt olyan iskola, ahol a magyar Himnusszal, magyar zászlókkal és énekkel fogadták a küldöttséget. De volt, ahol a diákok magyarul köszöntöttek bennünket, Magyarországról és a Parlamentről készített fotókkal kedveskedtek. A szakmai programok és az előadások is nagyon jól szervezettek voltak. Az apró gesztusokból is azt érzékeltük, hogy nagyon komolyan vették a látogatást, így jó esély van arra, hogy tartalmas kulturális kapcsolatok jöjjenek létre a török és a dunakeszi iskolák között. Ezt támasztja alá az is, hogy az egyik iskolai osztályban szeptembertől heti szinten magyar kultúraóra keretében fognak ismerkedni a török diákok Magyarországgal.

A török vendéglátók örömmel fogadták a dunakeszi küldöttséget, az alpolgármester szerint minden megnyilvánulásukból érződött, hogy nagyon készültek, kifejezésre juttatták Magyarország és Dunakeszi iránti szimpátiájukat.

A dunakeszi küldöttség tagjai is ismertették a magyar oktatási rendszert, Dunakeszi iskoláinak működését, sőt Tóth Zoltán, a Kőrösi iskola igazgatóhelyettese, diplomás néptáncoktató egy látványos tánccal is megörvendeztette a vendéglátó iskola közösségét.

Sipos Dávid elmondta, hogy a török iskolai vezetőket őszre meghívták Dunakeszire, hogy megismerhessék a magyar város adottságait, lehetőségeit, melynek hosszú távú célja, hogy a török és a dunakeszi diákok kölcsönösen felfedezhessék a két ország kultúráját, hagyományait, értékeit.

Vetési Imre

Processed with Lensa with Auto Adjustments



Még szintén érdekelheti...