Világhírű brit építésziroda, a Grimshaw Architects nyerte az új Nyugati pályaudvar tervpályázatát! London, Melbourne, Los Angeles, New York pályaudvarait, metróállomásait is ők tervezték, sok más munka mellett – írta közösségi oldalán Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára.
„Egy 21. századi, háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezzük újjá a Nyugati pályaudvart. Az új terv tiszteli a múltat, Budapest építészeti örökségét, és jól illeszkedik a környező városrész szövetébe. Az Eiffel-csarnok mögött a felszínen egy új vasúti csarnok, a föld alatt 6 vágányos mélyállomás épül. Így a pályaudvar jóval több vonatot tud fogadni. A belváros bezöldül: a Nyugati környezetében egy zöld, parkosított, átjárható új városrész születik.
A Nyugati pályaudvar és környezete, azaz a Váci út- Dózsa György út-Podmaniczky utca-Nagykörút által határolt városrész teljes megújítását tervezzük. Ez Budapest legbelvárosibb barnamezős, vasúti területe, amely ma zöldet és belvárosi funkciókat szorít ki Budapest belső részéből. Megújításával 23,5 hektár, vagyis közel két Városmajornyi terület szabadulhat fel és válhat nagyrészt zöldterületté!
Az összetett várostervezési feladatra nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatot írtunk ki a Vitézy Dávid irányításával működő kormányzati Budapest Fejlesztési Központ csapatával. A beérkezett pályaműveket egy 21 tagú, nemzetközi szakmai zsűri bírálta el, a zsűri elnöke én lehettem. A zsűri három napig tartó, izgalmas és gondolatgazdag vita után megfontolt szakmai döntést hozott.
MIÉRT ÉS HOGYAN ÚJUL MEG A NYUGATI PÁLYAUDVAR ÉS KÖRNYEZETE?
A Nyugati Eiffel-csarnoka gyönyörű, de a pályaudvar műszakilag lepukkant, elavult. Nem méltó Budapesthez, rossz az utasoknak, kevés vonatot fogad, azt is lassan. Többre, jobbra van szükség ahhoz, hogy sokkal többen használhassák a vasutat az agglomeráció és Budapest között, és a városon belüli napi közlekedésben, ingázásban.
- Egy háromszintes, 21. századi, modern pályaudvarként születik újjá a Nyugati, amely jóval több vonatot tud majd fogadni!
A felszínen, az Eiffel-csarnok mögött egy új, 13 vágányos vasúti csarnok épül. A föld alatt pedig egy 6 vágányos mélyállomás lesz. A pályaudvar elővárosi, távolsági és nemzetközi vonatokat fogad majd. A mélyállomás először fejállomásként működik majd, de úgy építjük meg, hogy a jövőben a Duna alatti, a Déli és Nyugati pályaudvarokat összekötő vasúti alagút is könnyen kapcsolódjon. A jövőben ide érkezik majd be az északi és a déli hévek összekötésével megvalósuló M5-ös metró is, amelynek megállója a mélyállomás alatt lesz.
Ez lesz Közép-Európa egyik, Magyarország és Budapest legnagyobb, legforgalmasabb kötöttpályás közlekedési csomópontja. Ha minden elkészül, napi 300 000 utas fordul majd meg itt. Az alapos tervek és az, hogy a tervező már több jelentős közlekedési csomópontot tervezett, biztosítja ennek a forgalomnak a zökkenőmentes kezelését.
- A felszínen új vasúti csarnok épül, amely az Eiffel-csarnok és Budapest építészeti öröksége előtt is tiszteleg!
Az új, 13 vágányos, modern vasúti csarnok az Eiffel-csarnok mögött épül fel. Különleges tetőszerkezetével karakteres homlokzatot, világos bejáratot ad Podmaniczky utca és a Nyugati tér irányába. A tervezett új csarnok megadja a tiszteletet az Eiffel-csarnoknak: nem akar fölébe kerekedni, nem akar attrakció lenni, nem is ér hozzá a régihez, azt minden irányból önálló, megközelíthető, körbejárható épületté teszi. Ezáltal a kortárs épület hangsúlyosabbá teszi és kiemeli a műemlék csarnokot. Belső világában kék színű acélszerkezetével és faburkolataival az Eiffel-csarnok stílusjegyeit viszi tovább, így teremtve egységet régi és új között.
- Az Eiffel-csarnok új közösségi tér és találkozási pont lesz!
Az Eiffel-csarnok épületében az utcaszinten a vasúti forgalom megszűnik. Az így felszabaduló területen jön létre Budapest új színfoltja és új találkozási pontja, közösségi tere: boltokkal, kávézókkal, rendezvénytérrel, éttermekkel.
- Jól átjárható, minden irányból könnyen megközelíthető pályaudvar és városi tér jön létre!
Ma a Nyugati pályaudvar a felszínen csak két oldalról közelíthető meg: a Nyugati téri parkoló és a Nagykörút irányából. Megújításával új bejáratokat kap a pályaudvar: az Eiffel tér, a Podmaniczky utca, a Ferdinánd híd és a Westend irányából is könnyedén megközelíthető lesz. Megszűnik a szomszédos kerületek közötti elvágó hatás, javul a VI. kerület és a XIII. kerület közötti kapcsolat. Ezt segítik elő az új, keresztirányú gyalogos és kerékpáros kapcsolatok.
- Bezöldítjük a vasúti üzemi területeket: egy új, hosszú, zöld parkot hozunk létre a Nyugatitól a Városligetig!
A rozsdából zöld lesz! A terv új belvárosi zöldfelületet hoz létre, melynek megtervezése során elsődlegesen az AREP Group által jegyzett második helyezett pályamű legjobbnak ítélt parki megoldásaira támaszkodunk a jövőben. Az új park a Podmaniczky utca mentén fut majd végig, a Városliget és a Nagykörút térségét egy valódi zöldfolyosóként köti össze.
A 17 hektáros pihenőterületen a sportolni vágyók számára futókört, több közösségi sportpályát is építünk. A családosokat több korosztályos játszótér várja majd, pelenkázóval felszerelt mosdókkal. Kutyás élményparkot és nagy, zöld pihenőtereket alakítunk ki, új növényzetet ültetünk el. A parkot új épületek szegélyezik majd, ezek Terézváros felé zajvédő falként is funkcionálnak. A vasúti Motorszín ipari műemlék épülete pedig kulturális funkciót kap.
- Bezöldül, és egy színvonalas, városi térként születik újjá a Nyugati tér!
A Westend elől elköltözik a lerobbant parkoló és a buszpályaudvar. Helyükön egy barátságos zöld tér születik: fákkal és színvonalas utcabútorokkal.
- Elbontjuk a Nagykörút, Váci út és Bajcsy-Zsilinszky út metszéspontjában található autós felüljárót – a belvárosba nem kell autópálya!
Gratulálok a győztes tervező csapatnak!
A szakmai zsűribe felkérésemre Karácsony Gergely főpolgármester, Soproni Tamás terézvárosi polgármester, és Tóth József angyalföldi-újlipótvárosi polgármester – mind ellenzéki, baloldali polgármesterek – szavazó tagként delegálták főépítészeiket és Terézváros alpolgármesterét. Lehet politikai különbség városvezetés és a kormány között, de a budapestiek érdekében kutya kötelességünk az együttműködés! És persze nemcsak a városvezetéssel! A zsűri elnökeként egy igazán színes csapatot kértem fel a közös munkára: ellenzéki és kormánypárti delegáltak, a főváros, az érintett kerületi önkormányzatok, hazai és nemzetközi építész és vasútszakmai szervezetek képviselői, egyetemi tanárok együtt bíráltuk el a beérkezett pályaműveket.
MOST JÖN A MUNKA JAVA!
A részletes tervek megalkotása, a pályaudvar és környezetében minden egyes apró részlet kidolgozása, az érintettekkel való egyeztetése önmagában több éves feladat. A megvalósulásig még nagyon hosszú út vezet, ha mindez tizenkét év múlva valóság lenne, gyorsan haladnánk.
Kíváncsian várom a közös munkát és az együttműködést. A fejleményekről folyamatosan tájékoztatom majd Önöket! Hajrá, Budapest!” – írja bejegyzésében Fürjes Balázs.