Új, Bike and Ride (B+R) parkolót adtak át február 26-án, Zebegényben. A 60 kerékpár tárolására alkalmas létesítmény célja, hogy a vasútállomás mellett biztonságosan el lehessen helyezni a bicikliket, majd tömegközlekedéssel utazhassanak tovább akár a helyiek, akár a Dunakanyarba látogatók. A kerékpártároló 26,5 millió forint kormányzati támogatásból valósult meg – írja a 0627.hu.
Rétvári Bence, a térség országgyűlési képviselője elmondta: ahogy más országokban, úgy immár nálunk is, sokan biciklivel mennek a vonathoz. Hazánkban többszöröse is lehetne azok aránya, akik így vennék igénybe a tömegközlekedést, amennyiben lennének megépített biciklitárolók és odavezető jó utak. Vidéken a kerékpározók 30 százaléka használja már a most meglévő B+R tárolókat, Budapesten ez az arány csak 7 százalék.
A képviselő ismertette: amióta a Dunakanyarban Budapestig kétszintes vonatok járnak, azóta még inkább megnőtt a közösségi közlekedés forgalma. Jól látható, hogy ahol jók a szolgáltatási mutatók és magasabb színvonalúak a szolgáltatások, ott egyre többen választják a közlekedés e formáját. Ennek köszönhető az, hogy jelenleg a váci vasútállomás a budapestiek után a legforgalmasabb Magyarországon. Vác utasforgalma megelőzi a miskolci, a debreceni és a szegedi pályaudvarét is.
Mivel sokan választják a vonatot közlekedési eszközként itt a Dunakanyarban ezért fontosak az olyan fejlesztések, mint az itteni 60 bicikli befogadására alkalmas Bike and Ride (B+R) parkoló.
Rétvári Bence hozzátette: a létesítmény 26 és fél millió forintos kormányzati támogatásból valósult meg, és a Dunakanyarban más vasútállomások mentén is hasonló fejlesztéseket tervezünk, amelyek nagy része már el is indult. Örvendetes, hogy itt Zebegényben már el is készült.
Tulik László, a Magyar Állami Vasutak Zrt. főigazgatója is megerősítette, hogy a vasúttársaság számára is rendkívül fontos a vonalai mellett létesülő minden újabb B+R tároló. A zebegényi nem csak fedett, de vagyonvédelmi kamerarendszerrel is felszerelt, valamint megfelelő térvilágítási eszközök is rendelkezésre állnak.
Ezzel még korántsem vagyunk kész – hangsúlyozta az igazgató–, hiszen nekünk is az a célunk, hogy az az utazó, aki szeretné a vasutat igénybe venni, és az egyéni közlekedésről a közösségire szeretne váltani, egy olyan utazási rendet találjon, ami nagyban megkönnyíti ennek a lehetőségét. Éppen ezért ezeket a beruházási elemeket szeretnénk a továbbiakban is fejleszteni, további elemekkel bővíteni. Gondolunk itt a mozgáskorlátozottakra is, e helyütt szeretnénk éppen még egy olyan rámparendszerrel lehetőséget biztosítani, hogy ők is akadálymentesen feljussanak a megállóhelyekre.
Tulik László ismertette: ezt követően az a beruházás is elkészülhet hamarosan, amely reményeink szerint egy 40 fős P+R kiépítését is lehetővé teszi. A szokásos és kellő egyeztetéseket az érintettekkel már lefolytattuk. Gyakorlatilag a műszaki terv is elkészült, az engedélyezési folyamatnál járunk. Amennyiben a forrás is a rendelkezésre áll, reményeink szerint a közeljövőben ez a beruházási elem is hamarosan megvalósul.
Hozzátette: túl ezen, jövő hónapban egy jegyautomatát is telepítünk ezen a megállóhelyen, amely mind bankkártyával, mind készpénzfizetéssel is az utazóközönség rendelkezésre áll. Ahhoz, hogy megfelelő helyre tudjuk ezt az automatát letenni, köszönjük a polgármester asszonynak, illetve az önkormányzatnak is a segítségét, hiszen egyelőre igénybe vesszük azokat a kinti meglévő utasbeállókat, amelyek jelenleg is rendelkezésre állnak. A tervek szerint a korszerű, XXI. századnak megfelelő utasbeállókat őszre fogjuk ide letelepíteni. Már a közbeszerzési eljáráson túl vagyunk, megvan a szerződött partner, készülnek a gyártmányok, úgyhogy nagyon bízunk benne, hogy mire az iskolakezdés meglesz, ezek a korszerű utasbeállók fogadhatják majd a gyerekeket.
Úgy fogalmazott: ha megvan a környezeti rendünk, ha megvan az infrastruktúránk, nem mindegy, hogy milyen a szolgáltatási színvonal, milyen járműpark közlekedik. 2020 tavaszán megjelentek a Dunakanyarban a 600 férőhelyes emeletes vonataink, a KISS vonatok, és már tavalyi évtől szinte teljes körűen csak ezek szolgálták ki Budapest és Szolnok közötti közlekedőket. Nagyon bízunk benne, hogy további utasokat fogunk ezáltal közösségi közlekedésre csábítani. Minden jel arra mutat, hogy a tavalyi évnek megfelelően idén is közlekedni fog a Jégmadár Expressz, ami a Dunakanyartól egészen a Balatonig biztosítja átszállásmentesen az utazást.
Zebegény polgármestere, Hutter Jánosné is köszönetét fejezte ki, hogy megvalósulhatott a zebegényiek évtizedes álma ezzel a kerékpár tárolóval. Elmondta, hogy a lakosok legalább ennyire várják az autós parkoló megépülését is, amely nem csak a helybéliek, hanem a településre látogatók igényeit is ki tudja majd szolgálni.
Rétvári Bence vendégeként Juhász Hajnalka, a KDNP alelnöke, országgyűlési képviselője is jelen volt az átadón, aki megerősítette, hogy az ilyenféle projektek mutatják meg leginkább annak a politikának a helyességét, amikor konkrét, kisrégiós igények megvalósulása mennyire jól illeszkedik egy-egy szélesebb horizontú kormányzati célhoz.