Dunakeszi a Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojekt tizenharmadik állomása. A Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojekt elektromos autóbuszát, a BM Heros LEK Kft. által biztosított MAN Lion’s City 12 electric modellt december 23-ig lehet kipróbálni Dunakeszin. Az egy hónapos tesztidőszak tapasztalatai jó alapot adnak a város elektromobilitási terveinek fejlesztéséhez.
November második felében indult a HUMDA Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojekt Dunakeszin. Hétköznaponként az 1-es és a 3-as hétvégén az 5-ös és a 6-os járat útvonalán közlekedik, bejárva így az egész várost, és így a lehető legtöbb lakos kipróbálhatja. A városban egy hónapig közlekedő háromajtós MAN Lion’s City 12 electric jármű 41 ülőhellyel rendelkezik és egyszerre 80 fő szállítására alkalmas. Akkumulátorkapacitása 480 kWh, mely a Mintaprojektben részt vevő autóbuszok közül a legnagyobb, így a 250, de akár a 300 km feletti távolságok biztonságos megtétele garantált. A buszt a Sport Busz Kft. működteti, akik több mint 5 éve végzik Dunakeszin a személyszállítási közszolgáltatást.
„Célunk, hogy a dunakesziek testközelből ismerhessék meg a környezetbarát, kibocsátásmentes járműveket. Bízom benne, hogy a helyi lakosság szívesen fogadja az elektromos autóbuszokat és a zöld jövőre való tekintettel egyre több elektromos busz közlekedhet az országban és itt a városban is. Ezek hozzájárulnak ahhoz az európai uniós és magyarországi célkitűzéshez, amellyel 2050-re mind az unió, mind hazánk klímasemleges hellyé válhat, azaz a nettó szén-dioxid-kibocsátás nullára csökkenhet” – mondta Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára a december 10-én tartott sajtótájékoztatón.
Dunakeszi környezetvédelmi törekvéseinek egyik legfontosabb eleme az „Évente 1000 fát ültetünk Dunakeszire” kezdeményezés. Tuzson Bence, a térség országgyűlési képviselője a sajtótájékoztatón arra hívta fel a figyelmet, hogy egy dízelbusz évente annyi káros anyagot bocsát ki, amelynek megkötéséhez 1000 fa szükséges. „Dunakeszin ez már megvan, de a klímavédelemért le kell cserélnünk a közlekedési eszközeinket a mintaprojektben is szereplő zöld buszokra. Ha élesben elindul a program, Dunakeszi is pályázni fog, hogy környezetbarát járművek vegyenek részt a helyi tömegközlekedésben” – hangsúlyozta az országgyűlési képviselő, aki hozzátette: a Zöld Busz Mintaprojekt az első lépése a teljes Zöld Busz Program megvalósításának, amelynek keretében a kormány 10 éves időtávon belül csaknem 36 milliárd forint keretösszeggel támogatja az elektromos autóbuszok beszerzését.
A Dunakeszin 2010-ben útjára indított környezetvédelmi koncepcióba jól beleillik a teljes mértékben elektromos meghajtású autóbusz tesztelése. Mint Dióssi Csaba polgármester kiemelte, mivel minden, a várost érintő döntést áthat a környezettudatosság, nagydolog Dunakeszi számára, hogy lehetőséget kapott a város a mintaprojektre. „A zöld busz már működik egy ideje a városban, és nagyon népszerű a lakosság körében. A dunakesziek pontosan tudják, hogy egy ilyen busz nagyban hozzá tud járulni ahhoz a zöld törekvéshez, ami itt az élhetőség szempontjából nagyon fontos” – méltatta a mintaprojektet a polgármester.
A Zöld Busz Programot a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. koordinálja. Lázár László, a HUMDA Zrt. kommunikációs igazgatója a sajtótájékoztatón hangsúlyozta, a mintaprojektek során olyan üzemeltetési tapasztalatok születnek, amelyek a jövőbeni beruházásoknál nélkülözhetetlenek, másrészt ezek kiváló háttéranyagot biztosítanak a Magyar Kormány számára az elektromobilitással kapcsolatos jövőbeni döntések megalapozására. „Közös célunk, hogy a hazai tömegközlekedés járműállománya megfelelő ütemben modernizálódjon. Ezen küldetésünket tükrözi cégünk új neve is, amely hangsúlyozza, hogy az autó-motorsport fejlesztése mellett a zöld mobilitás fejlesztése is a fő tevékenységeink egyike” – emelte ki Lázár László.
Deim Zsolt, a Sport Busz Kft. vezetője a polgármester szavait megerősítette, az utasok pozitívan méltatták az elektromos busz futurisztikus kinézetét, és csendes működését, amely a járatok útvonalán lakók életét és mindennapjait is megkönnyítik. „Fontosnak tartjuk a zöldülést és a károsanyag-kibocsátás minimalizálását, vagy akár teljes mértékű megszüntetését. Köszönjük a lehetőséget, hogy részt vehetünk a zöld busz programban, és hozzájárulhatunk ahhoz, hogy az elektromos tömegközlekedési eszközök képességeit tökéletesre fejlesszék. Dunakeszin 1-1 járat naponta 300 kilométer fölött teljesít, a mintaprojektek alatt szerzett tapasztalatok a vállalható menetteljesítményt is segítenek meghatározni” – említette Deim Zsolt.
Szeredi Helga
Fotó: KesziPress