Ma délután mutatták be a helyi sajtó képviselőinek azt az elektromos autóbuszt, amely november 19-től 28 napon át Dunakeszi tömegközlekedésében vesz részt. A környezetbarát, 92 utas szállítására alkalmas elektromos autóbusz a helyi járat 1-es és a 3-as, hétvégén pedig az 5-ös és a 6-os vonalán jár majd.
Nyíri Márton, társadalmi megbízatású alpolgármester elmondta, hogy az önkormányzat örömmel csatlakozott a Zöld Busz Programhoz, mert ezzel is hozzájárulnak a „Környezettudatos Dunakesziért”program széles körű népszerűsítéséhez.
Mint elhangzott, az országos Zöld Busz Programot a kormány támogatja, ám bővebb szakmai részletek nem ismertek. Nyíri Márton reményét fejezte ki, hogy a tesztidőszak után az önkormányzat eredményesen pályázik majd egy ilyen korszerű autóbuszra. A város céljait jól mutatja, hogy a tesztüzem befogadása mellett már kiépített egy elektromos töltőállomást is, amely képes kiszolgálni a MAN elektromos autóbuszát.
Deim Zsolt, a Sportbusz Kft. (amely Dunakeszi tömegközlekedését biztosítja) tulajdonos-ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az autóbusz egy töltéssel 300 kilométert képes közlekedni. A magas komfort fokozatú autóbuszokat működtető cégtulajdonos is érdeklődéssel tekint a tesztüzemre, kíváncsian várja az utasok visszajelzéseit.
Három sofőrt tanítottak be az elektromos busz vezetésére, amely péntektől járja Dunakeszi útjait a tömegközlekedés keretén belül. A tesztüzemben forgalomba állított buszon a többi helyi járattal megegyezően mindenki díjmentesen utazhat.
Deim Zsolt, a Dunakanyar Régió kérdésére elmondta, hogy cégük autóbuszflottájában nincs ilyen elektromos jármű, melynek közel 200 millió forint az ára, ami 8-10-szerese egy normál, új, de használt busznak. A Sportbusz Kft. tulajdonosa úgy nyilatkozott, hogy egy ilyen környezetbarát elektromos MAN autóbusz 10 év alatt térülhet meg.
„A Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv legfontosabb részét képező Zöld Busz Programban a kormány a következő években 36 milliárd forintot fordít arra, hogy környezetbarát járművek közlekedjenek a nagyvárosokban. A cél a helyi közösségi közlekedésben résztvevő autóbusz-állomány cseréje a hazai buszgyártás ösztönzésével, az üzemeltetett buszok átlagéletkorának, a buszos közlekedés károsanyag-kibocsátási értékeinek és fenntartási, üzemeltetési költségeinek csökkentése, továbbá az utazási szolgáltatások minőségének javítása” – ez már a városi önkormányzat honlapján olvasható.
A dunakeszi.hu beszámolt arról is, hogy a Zöld Busz Projektiroda tavaly novembere óta elérhető pályázati felhívása önkormányzatok és közlekedési közszolgáltatók számára nyújt elektromos buszok és önjáró trolibuszok beszerzéséhez legfeljebb 80 százalékos, a járművek üzemeltetéséhez szükséges infrastrukturális fejlesztések esetén pedig legfeljebb 60 százalékos támogatást.
(Vetési)
Fotó: KesziPress