A Váci Madách Imre Gimnázium ma már pályázati nagyhatalomnak számít, számos projektet valósított meg az utóbbi évtizedben. A legnépszerűbbek a Határtalanul pályázatok, amelyek azonban az utazás korlátozások miatt jelenleg szünetelnek, illetve az Európai Unió által finanszírozott Erasmus projektek, amelyek részben online, részben személyes együttműködések révén zavartalanul folynak.
Ilyen Erasmus-programunk a magyar nyelvű, négy magyar iskola együttműködésén alapuló „Mesterségem címere” című Erasmus-projekt, amelyet 2019-ben kezdtünk, és a pandémia miatt egy évvel meghosszabbítottuk a megvalósítást. A négy együttműködő iskola négy különböző országban található (Brassó; Zenta, Ipolyság, Vác), ám mindenhol a magyar a tanítás nyelve. Így nem a nyelv, hanem a járványhelyzet nehezítette az együttműködés megvalósulását. De az akarat és a barátság felülírta az akadályokat!
Az elmúlt hónapok azzal teltek, hogy figyeltük a híreket, a lehetőségeket, és próbáltuk úgy újratervezni a programunkat, hogy az az Európai Fejlesztési Tervhez hű maradjon, ugyanakkor a járványhelyzetben minél nagyobb eséllyel megvalósítható legyen.
A vezetők 2019 októberi váci találkozója után az első mobilitásra még 2019 novemberében került sor Ipolyságon, a másodikra pedig 2021 júniusában Vácott. A közbeeső időben pályázat online megvalósítása zavartalanul folyt.
Másfél évi szünet után, 2021. június 21-én határon túli diákok és diákok érkeztek Vácra, hogy a Madách Gimnázium tanulóival együttműködve valósítsák meg a pályázat célkitűzéseit. A Madách Gimnázium pályázati teamje készítette elő a programot és a technikai feltételeket.
A vendégeket Steidl Levente, a Madách Gimnázium intézményvezetője köszöntötte és kalauzolta a gimnázium épületében. Ezt követően a váci diákok a kölcsönös bemutatkozások után közös játékokkal tették még bensőségesebbé az amúgy is nagyon barátságos légkört. Ezután került sor a váci diákok kulturális bemutatóira, prezentációkra, kvízfeladatokra.
A gimnáziumi programok után a vendégeket és a házigazda váciakat Inotay Gergely alpolgármester fogadta és vezette körbe a váci városházán.
Ezt követte a városnéző kisvonatozás és az óriáskerekezés, majd a diákok a barokk Váchoz kapcsolódó kvízfeladatokat oldottak meg a Szentháromság tér árnyas fái alatt.
A projekt egy hete alatt a határon túli diákok és tanárok sok magyarországi kulturális helyszínnel ismerkedtek meg és oldottak meg ezekhez kapcsolódó kvíz- és egyéb feladatokat. Jártak Budapesten, a budai vár számos festői pontján, a Halászbástyán, a Történeti Múzeumban, felkeresték a Margitszigetet, a Hősök terét, a pesti belvárost. A hét során ellátogattak a Dunakanyar több nevezetes településére, Szentendrére, Visegrádra, Esztergomba, valamint Gödöllőre, a királyi kastélyba és annak csodálatos kertjébe. A diákok a meglátogatott helyek irodalmi-történelmi értékeinek megismerése után élményeiket, ismereteiket többféle formában feldolgozták, rengeteg ismerettel gazdagodtak.
Szabadidős programokra is sor került: a vendégek voltak moziban, az Európa-bajnokság akkoriban zajló mérkőzéseit is figyelemmel kísérték hatalmas közösségi kivetítőkön, de a legnagyobb szabadidős élményt a váci sárkányhajózás jelentette nekik, illetve az esti beszélgetések, a „bandázások”.
A brassói gimnázium igazgatónője ezekkel a szavakkal összegezte a projekttel és a szervezők munkájával kapcsolatos élményeit: „Nem is hittem volna, hogy ennyire talál a szó veletek”. Valóban, az együttműködések során igazi barátságok alakultak ki, amelyek remélhetőleg a jövőben sem érnek véget. A projekt egyik célja éppen ez volt.
A június végi projekt eseménysorozata a barátság, az együttműködés jegyében telt. A júniusi váci találkozó után a projekt júliusban brassói, augusztusban zentai helyszínen folytatódik, majd a résztvevők egy közös projektzáró eseményen összegzik a tapasztalataikat.
Boda Mária magyartanár