A koronavírus elleni oltás segítése érdekében Dunakeszi polgármestere, a járási hivatal vezetője és a szakorvosi rendelőintézet igazgatója konzultációt folytatott a háziorvosokkal. Az önkormányzat információs telefonvonalat létesített, emellett az oltásra várók tájékoztatását segítik a város intézményeiben dolgozó művelődésszervezők és óvodapedagógusok is, hogy az orvosok kizárólag gyógyító tevékenységükre, az oltakozásra tudjanak koncentrálni.
– Mióta segítik a háziorvosok Covid-19 elleni oltással kapcsolatos tájékoztató tevékenységét? Egyáltalán mik a teendőik? – kérdeztük Csoma Attilától, a József Attila Művelődési Központ igazgatójától.
- Március elején kaptuk a felkérést Dióssi Csaba polgármestertől, amikor a beadott oltások száma kezdett felfutni és a háziorvosok is bekapcsolódtak az oltási folyamatba. Nem volt számunkra kérdés, hogy segíteni fogunk, mivel a jelenlegi helyzet senkinek nem jó, nekünk a közművelődésben dolgozóknak meg különösen nem. Szeretnénk már minél hamarabb visszatérni a régi életünkhöz. A feladatunk az, hogy segítsük a körzeti orvosok munkáját abban, hogy a pácienseiket egy megadott időpontra a váci oltópontra vagy a háziorvosi rendelőbe irányítjuk. Ez úgy zajlik, hogy a háziorvosoktól megkapjuk a behívandók listáját és azt, hogy hány embert hívhatunk oltásra. Természetesen a pontos hely és időbeosztás mellett a vakcina típusát is közlik az orvosok. A mi feladatunk tehát, hogy a megadott keretek között felhívjuk az embereket és időpontokra osszuk be őket.
– Hány háziorvos adminisztrációs, információs tevékenységét segít?
- Eddig három körzetből kértek segítséget. Dr. Tordasi Éva, Dr. Bognár Ágnes és Dr. Tóth Ilona háziorvosi körzetében végeztünk betegirányítást. Az orvosok kérésére néhány alapkérdést is felteszünk az embereknek. Megkérdezzük, hogy az elmúlt három hónapban átestek-e a betegségen, volt e lázuk, hőemelkedésük az elmúlt 7-10 napban, illetve van e gyógyszerérzékenységük. Ezek kizáró okok lehetnek.
– Mit tapasztalnak, hogyan fogadják a tájékoztatást az emberek? Naponta
hány személlyel kerülnek kapcsolatba?
– Azt hiszem, az emberek nagyon örülnek a megkeresésnek, mert már várják az oltást. Aki regisztrált az valóban be szeretné oltatni magát. Kevesen vannak olyanok, akik meggondolják magukat és mégsem kérik az oltást. Persze különböző élethelyzetek léteznek és vannak olyanok, akik mondjuk, valamilyen ok miatt nem tudnak eljutni Vácra, hanem mindenképpen helyben szeretnének oltakozni. Ezeket a kéréseket is rögzítjük és továbbítjuk az orvosok felé. Akadt olyan felkeresett személy is, aki az adott időpontra nyúlpörköltet tervezett készíteni ezért nem vállalta az oltást. Ez az ő saját döntése, ilyenkor rögzítjük, hogy szeretne oltakozni, de nem tud megjelenni az adott időben és hívunk mást helyette. Általában heti egy-két háziorvosi körzet kér segítséget. A határidők általában szűkek, ilyenkor 24 órán belül kell elérnünk és beosztanunk 40-50 embert.
– Hogyan fogadják a felajánlott vakcinát? Vannak, akik mást kérnek?
– A tapasztalatunk az, hogy az emberek nagy többsége elfogadja a felajánlott vakcinát. Természetesen van, aki mást szeretne, és nem fogadja el a felkínált lehetőséget. Egy előszűrt listát kapunk, melyen azon páciensek nevei szerepelnek, akiket a háziorvos megfelelőnek tart a felajánlott vakcinára. Elutasítás esetén mi azonban nem tudunk telefonban más lehetőséget felkínálni, mert egy adott időpontra egy adott vakcinához szervezzük az embereket. A mi tapasztaltunk alapján a leginkább kedvelt vakcina az amerikai Pfizer.
– A rendkívüli helyzetből adódó plusz feladat igényes ellátása milyen
hatással van a művelődési központ mindennapi szervező, előkészítő munkájára?
– Amennyire látjuk az oltások heti ciklusban zajlanak, azaz a körzeti orvosok hetente kapják kézhez azoknak a listáját, akiket az adott héten be kell oltaniuk, vagy oltóközpontra kell irányítaniuk. A kiértesítésekre nincs sok idő, végeznünk kell többnyire 24 órán belül, hogy az orvosok még ellenőrizni tudják az elkészült beosztást és, ha kérdés merül fel bennük, azt tisztázzák velünk vagy a páciensükkel. Előfordult, hogy délután negyed ötkor kaptuk meg a hívandók listáját, amelyet másnap délre el kellett készítsünk. Ilyenkor nem kérdés a számunkra, hogy munkaidőn túl is folytatni kell a feladatot. Három kollégám, Ceglédi Gabriella, Mangol Tamás és Vörös István végzik a hívások jó részét, de volt már, hogy én is telefont ragadtam. Beosztjuk a munkát, az a lényeg, hogy mindig legyen valaki ügyeletes, akit riasztani lehet, ha segítségre van szükség.
(Vetési) Dunakanyar Régió