A 2020 elején elszabadult világméretű koronavírus-járvány hazánkat sem kerülte el, melynek súlyos hatása tetten érhető a dinamikusan növekvő fertőzöttek és elhunytak számában, de a gazdaságot sem kíméli a rendkívüli helyzet. Napjainkra már a járvány harmadik hulláma is elérte Magyarországot.
A veszélyhelyzetben a kormány a koronavírus elleni védekezésre és a gazdaság működőképességének fenntartására koncentrál, melynek egyik eszköze a munkahelyvédelmi bértámogatás.
Régiónkban az elmúlt egy évben számos vállalkozásnak nyújtott átmenti mentőövet a kormány a munkavállalók további foglalkoztatását segítő állami bértámogatással. Az 1982 óta működő váci Lukács és Tamás Kft. – 1996 óta Volkswagen márkakereskedés és szerviz – tavaly 7,3 millió forint támogatást igazoló okiratot vehetett át Palkovics László innovációs és technológia minisztertől, amely 34 munkatársa további foglalkoztatását biztosította.
- Hogyan sikerült sáfárkodni az állami támogatással – kérdeztük Lukácsné Tamás Katalin tulajdonos-ügyvezető igazgatót.
- Az állami támogatást cégünk munkatársai kapták, így úgy gondolom, hogy erről a kollégákat kell kérdezni, de biztosan állíthatom, hogy mindenki nagyon örült, hiszen a kötelezően csökkentett munkaidő ellenére teljes értékű fizetést vihettek haza. A Lukács és Tamás Kft részéről is sikeres volt, hiszen teljes mértékben ki tudtuk használni a maximális támogatási időtartamot.
- Milyen hatással volt a munkavállalókra és a vállalkozás működésére az állami támogatás?
- Megnyugtató volt mindenki számára. A kollegák kaptak egy biztonságot, hiszen, ha valaki ők nem tehettek arról, hogy a cég működése korlátok közé került, ezáltal nehezebb helyzetbe is. Ez a támogatás megerősítette őket abban, hogy a cég, ahol dolgoznak mindent meg tesz értük azért, hogy a megváltozott munkakörülményeket, a változásokat enyhítse.
- A tények azt bizonyítják, hogy a koronavírus-járvány harmadik hulláma minden korábbinál nagyobb kihívás elé állít kis- és nagy vállalkozást egyaránt. Ön szerint hogyan lehet túlélni a fizetőképes kereslettel küzdő időszakot? Tulajdonosként, vezetőként mit tud tenni a munkatársak további foglalkoztatása, a vállalkozás mindennapi eredményes működtetése, és jövője érdekében.
- Ebben a vírushelyzetben nemcsak a fizetőképes kereslet okoz nehézséget, hanem a megváltozott fogyasztói szokások is befolyásolják működésünket. Gondolok itt arra, hogy a tavalyi évben elmaradtak a családi kirándulások, akár a tengerre, akár a környék turisztikai látnivalóinak megtekintésére vonatkozóan. Idén nem voltak téli sítúrák, kevesebb a futott km az autókban. A nagycégek előtérbe helyezték az otthoni home office rendszert, így eltűntek a kereskedelmi ügynökök.
Túlélni úgy lehet, hogy még inkább odafigyelünk az ügyfeleink igényeire. Törekszünk arra, hogy elébe menjünk a feladatoknak. Többletszolgáltatásokat kínálunk a partnereinknek, mint például az ózonos fertőtlenítés, hozom-viszem szolgáltatás, új autó otthoni átadása stb.
Komoly kihívást jelentett az idei február is, mivel nálunk is felütötte a fejét a vírus. Munkatársaink sorra betegedtek meg. Mit tud ilyenkor tenni a vezető? A legnehezebb az, hogy felelősségteljesen cselekedjünk. „Jusson is és maradjon is” – elvét követve. A még dolgozni bíró egészséges munkatársainkat leteszteltük. A legkockázatosabb kollegákat szabadságra küldtük, hogy védjük őket. Így egy maroknyi küzdő munkatárssal felvértezve vártuk az ügyfeleket. Munkatársaink és ügyfeleink is tolerálták az első napok nehézségeit. Ebben a nehéz helyzetben kaptuk vissza a kollegáktól a hozzáállásukban a köszönetet, a megbecsülést, amit eddig mi tettünk értük. Most ők viszonozták. Példátlan összefogást tanúsított mindenki, az összes munkaterületen.
Az eredményes működés biztosításához továbbra is szívvel- lélekkel együtt küzdve a munkatársakkal, a további lehetőségek felkutatásán dolgozunk. Hosszú távon bízunk benne, hogy minden kollegát meg tudunk őrizni és mindenkit tovább tudunk foglalkoztatni.
Cégünk küldetése az, hogy a szlogenje szerint tudjon működni, és az itt dolgozó munkatársak is képviseljék ezen értékeket. Célunk, hogy a bennünket választó ügyfeleknek és partnereknek is át tudjuk adni, e három kifejezés az „ÉRTÉK, REND, SZERETET” szlogenünk jelentését.
Sok mindenről lehetne még beszélni, hiszen cégünk igen régóta képviselteti magát a szakma színpadán, amit a legjobban az bizonyít, hogy a harmadik generáció került a cégvezetésbe.
Sőt, ami még különlegessé teszi cégünket, hogy az első ügyfeleink gyerekei is bennünket választanak, így a generációváltást megtapasztalhatjuk az ügyfeleink között is.
- Köszönöm a beszélgetést. Kívánom, hogy ez a példaértékű összefogás jellemezze tevékenységüket a jövőben is.
V. I. (Dunakanyar Régió)